Aprenent a vendre en dos centímetres quadrats
Les vendes a través del mòbil es disparen i impulsen la fusió entre els canals tradicional i ‘online’
BarcelonaDes que es va donar a conèixer la notícia definitiva de l’aterrada d’Amazon a Catalunya hi ha hagut diverses reaccions. D’una banda, les organitzacions de petits botiguers ho han interpretat com una amenaça i han reclamat que l’empresa tingui les mateixes obligacions fiscals. De l’altra, grans cadenes com El Corte Inglés s’han afanyat per evitar l’impacte i han anunciat un servei de repartiment a domicili en menys de dues hores. De fet, aquest juliol la nord-americana Walmart va deixar de ser la primera empresa de supermercats per valor en borsa després que Amazon, líder mundial de vendes online, li arrabassés la medalla d’or.
Les vendes per internet fregaran els 25.000 milions d’euros a Espanya aquest 2016, segons The Boston Consulting Group. El ritme de creixement anual és del 25%, segons càlculs de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Les empreses que vulguin aprofitar aquesta onada han de tenir clar que “el telèfon mòbil, el repartiment instantani i la fusió entre la botiga física i la botiga a internet són les claus”, segons va explicar Gerard Olivé, un dels fundadors de Wallapop, en una jornada celebrada ahir a Esade.
“Ens hem passat la vida obrint macrobotigues i ara hem d’aprendre a vendre en dos centímetres quadrats”, afirmava Manel Jadraque, l’exconseller delegat de Desigual, en referència a la superfície que ocupa en una pantalla de mòbil, l’espai utilitzat per comprar. Jadraque és actualment conseller delegat de Talent Republic, una de les empreses del grup BeRepublic, dirigit pel mateix Olivé. En aquesta agència, Jadraque es dedica a formar i assessorar directius d’empreses catalanes que volen invertir en la digitalització del seu negoci. Segons la consultora Ipsos, en un informe elaborat per Paypal, l’any passat prop d’un 20% de les vendes per internet a Espanya es van fer a través del mòbil i es projecta un creixement al voltant del 50% per als pròxims anys.
Fusió entre ‘online’ i ‘offline’
Joan Pina, membre del consell d’administració de Let’s Bonus, va explicar que aquesta plataforma de cupons i ofertes ja compta amb més de 8.500 comerços actius, però que encara queda un gran segment per digitalitzar: “Quan busques una perruqueria a prop de la feina, la busques a Google, però poques hi són”.
Però no es tracta només d’obrir botigues a internet. Amazon ja ha obert la seva primera llibreria física i Zalando dos outlets. “Ni es tancaran les botigues físiques ni ho comprarem tot per internet: són dues coses complementàries”, va concloure Olivé. Per exemple, la start-up de repartiment a domicili Deliberry, dirigida i fundada per Gemma Sorigué, atorga bona part del seu èxit al fet que el seu perfil d’usuari són dones d’entre 30 i 40 anys.
Aquests quatre experts del comerç electrònic preveuen que el 2016 sigui el primer any de la hibridació entre el comerç físic i l’ online, impulsat principalment pel mòbil. Amazon i eBay venen cada vegada més cotxes a la xarxa, però botigues com la mateixa Amazon i Zalando obren botigues físiques.