Apple inverteix 1.000 M€ en el competidor xinès d’Uber
La voluntat de Tim Cook de calmar els ànims del règim pot explicar l’operació
Hong KongA l’abril el conseller delegat d’Apple, Tim Cook, es va asseure per primer cop amb els responsables de l’aplicació de transport líder a la Xina, Didi Chuxing, per discutir la possibilitat de treballar plegats. Tot just tres setmanes després, Apple està llesta per portar les coses al següent nivell, i dijous va anunciar que injectarà 1.000 milions de dòlars a la companyia, una de les seves inversions més grans fins ara.
Didi és la companyia més gran del seu tipus a la Xina, i Apple té un munt de bones raons per sumar-s’hi. Però fer un moviment tan ràpid per entrar en un sector en maduració i en un mercat complicat és estrany en Apple. El ràpid tomb dels esdeveniments i la voluntat de l’empresa de publicitar l’acord apunten a una segona motivació per a la inversió: demostrar al govern xinès el seu suport a les empreses locals.
Més que cap altra gran tecnològica americana, Apple ha tingut un gran èxit a la Xina. En l’últim any fiscal, els consumidors xinesos han gastat 59.000 milions de dòlars (52.000 milions d’euros) en productes d’Apple. Amb aquest èxit ha arribat un gran risc. En els últims anys, Pequín ha esdevingut més agressiu, impulsant el seu pla per fer créixer les tecnològiques locals i forçant les multinacionals a jugar sota les seves normes si volen tenir èxit en els mercats xinesos.
Últimament Apple ha hagut de fer front a un escrutini creixent a la Xina, amb els reguladors tancant les seves botigues de llibres electrònics i de productes audiovisuals. Altres empreses que han topat amb els mateixos impediments, com Cisco, Microsoft o Qualcomm, han acabat invertint en socis locals i han mirat de mostrar-se no només com a empreses estrangeres, sinó també com a actors importants a la Xina.
Bones relacions
“Apple ha de ser cada cop més sensible a la necessitat de millorar les seves relacions amb el govern i construir una posició més arrelada al mercat de la Xina”, afirma Mark Natkin, director gerent de la firma de recerca tecnològica xinesa Marbridge Consulting. Probablement Apple haurà de seguir el moviment amb altres inversions i despeses al país, afegeix l’expert.
En el cas d’Apple, la nova inversió també li permet mostrar a Pequín que el seu sistema operatiu i els iPhones estan lligats a l’auge del desenvolupament d’aplicacions a la Xina. Didi, per exemple, és el software de transport de passatgers més descarregat a la Xina, i 1.000 milions de dòlars difícilment malmetran els gairebé 233.000 milions en efectiu que té Apple.
“Didi exemplifica la innovació que està sorgint a la comunitat de desenvolupadors per a iOS de la Xina”, va afirmar Cook en un comunicat. “Estem extremadament impressionats pel negoci que han construït i pel seu excel·lent equip directiu. Estem desitjant ajudar-los a créixer”. Per a Didi, l’acord és una manera d’engreixar els seus sistemes. L’empresa xinesa dóna servei a prop de 300 milions d’usuaris -més que Uber- en més de 400 ciutats xineses, però es queda enrere tecnològicament, segons els experts.
Durant més d’un any, Apple i Didi han estat en contacte. Apple ha sigut una de les poques tecnològiques amb les quals, durant l’últim any, Didi ha parlat per familiaritzar-se amb Occident, segons una persona que coneix l’acord. Durant l’última ronda de finançament de Didi, la relació es va enfortir. Les dues companyies se’n van sortir a l’hora de tancar l’acord a una “velocitat llampec”, va dir la presidenta de Didi, Jean Liu, en una roda de premsa.
El moviment d’Apple també anticipa un mercat xinès entrellaçat amb aliances competitives. Amb la inversió, Apple està ara alineada amb les dues companyies d’internet més grans de la Xina, Tencent i Alibaba, el principal accionista de Didi. I Didi ha guanyat Apple com un aliat gegant en la batalla contra Uber a la Xina.