INFRAESTRUCTURES
Economia 07/01/2015

Andorra estrena el segon aeroport

L’aeròdrom de la Seu començarà demà a portar passatgers al microestat, com ja fa Alguaire

Franc Marín-camp
3 min
DOS AEROPORTS EN CINC ANYS La demarcació de Lleida ha passat de no tenir aeroport a tenir-ne dos en només un lustre.  0.1 En l’últim any, la Generalitat ha invertit un milió d’euros per remodelar l’aeroport d’Andorra-La Seu (a dalt) i que pugui acollir vols comercials. 0.2. La instal·lació de Lleida-Alguaire (a baix) va costar 95 milions a l’executiu català l’any 2010.

BarcelonaEl mapa aeri de Catalunya comptarà a partir de demà amb una nova instal·lació preparada per a l’aterratge de vols comercials. Es tracta de l’aeroport d’Andorra-La Seu, que a partir del dia 8 de gener podrà rebre turistes, mercaderies, correus i aerotaxis. La infraestructura, que pretén ser la porta d’entrada a Andorra per als que hi vulguin arribar volant, serà el segon aeròdrom del microestat a efectes pràctics. L’aeroport de Lleida-Alguaire és fins ara el que capta la major part dels esquiadors i altres visitants que volen fins al Principat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Només a tall d’exemple, Alguaire va començar la temporada d’hivern el mes passat amb l’aterratge dels primers passatgers vinguts del Regne Unit. En total, quatre vols procedents de Birmingham, Bristol, Gatwick i Manchester carregats amb 750 esquiadors. Però la majoria dels turistes anglesos no van fer estada a les estacions catalanes, ni tampoc van pernoctar a la capital del Segrià. Un cop a terra, van optar per desplaçar-se fins a Andorra, cosa que confirma l’ús de la instal·lació d’Alguaire com a porta d’entrada a l’estat pirinenc.

L’existència de totes dues instal·lacions genera força interrogants. Alguns experts, com el professor de política econòmica de la UB especialitzat en transport aeri Xavier Fageda, consideren que el nou aeroport de la Seu pot canibalitzar el d’Alguaire, perquè l’objectiu d’aquest últim és el de captar turisme d’hivern. Una opinió que no comparteix l’alcalde de Lleida, Àngel Ros: “Quan s’instal·la una llibreria al costat d’una altra penso que és bo per al sector del llibre”, explica. L’alcalde, que veu la instal·lació de la Seu d’Urgell com un revulsiu per al turisme de muntanya, opina que “hi ha prou mercat per a tots dos aeroports”, perquè “l’oferta genera demanda”.

Segons el tinent d’alcalde de Turisme i Projecció Exterior de la ciutat de Lleida, Fèlix Larrosa, “l’aeroport de la Seu competirà més amb el Prat, on també operen aquest tipus de vols de petit format, que no pas amb Alguaire”. El consistori argumenta que l’aeroport de la Seu s’especialitzarà en els vols xàrter. No obstant això, Larrosa reconeix que “la major part dels esquiadors que volen a Alguaire ho fan per desplaçar-se fins a Andorra”.

Inaugurat el 2010, Lleida-Alguaire va rebre una inversió de 95 milions d’euros, i es va convertir en el primer aeroport construït per un govern autonòmic, i en el primer públic no gestionat per Aena. L’aeròdrom de la Seu, per la seva banda, es remunta als anys 30. La Generalitat va comprar el 85% de la instal·lació el 2007 per 8 milions d’euros, i hi va dedicar 3 milions més per reformar-lo el 2009, i un milió l’últim any. El pla director de l’aeroport preveu futures inversions per valor de 26,2 milions d’euros, tot i que reconeix que l’impacte sobre Catalunya és de menys de 25 milions. Andorra coparà un 80% dels beneficis de la nova instal·lació, segons l’informe.

Un nou aeroport sense avions?

Tot i que en un principi diverses companyies estrangeres van mostrar-se interessades a operar a la Seu -la britànica Routenetwork, per exemple-, encara no se sap del cert quines aerolínies aterraran a l’Alt Urgell. La incògnita plana sobre l’aeroport des que Air Andorra, l’única companyia obertament interessada a utilitzar la infraestructura, va obrir la porta a la possibilitat de renunciar-hi. El retard en la inauguració de les pistes n’és una de les causes. “Primer ens van dir que al juliol, després que a l’octubre, i ara finalment al desembre”, lamenten des de l’empresa, segons recollia El Periòdic d’Andorra. L’aerolínia, que és de capital 100% espanyol tot i el nom, té la intenció d’obrir una línia de vols regulars entre Barcelona i la Seu, per transportar 120.000 passatgers el primer any d’activitat. Però Air Andorra ja ha dit que no podrà enlairar-se el dia 8 perquè encara no s’ha adjudicat el handling [l’assistència en terra a les aerolínies] a cap empresa.

Aquest i altres retards en la posada en marxa de les pistes de la Seu han provocat un ultimàtum d’Air Andorra a la Generalitat: “Som una empresa privada, clara i transparent. Si no se’ns permet volar des de la Seu d’Urgell ho farem des de qualsevol altre aeroport, i serà difícil que tornem a pensar en les instal·lacions lleidatanes”. L’avís a navegants de l’aerolínia a l’executiu català afegeix una nova incògnita sobre la instal·lació. L’aeroport d’Andorra-La Seu ja està llest per rebre els primers vols, i engruixeix la llista d’aeròdroms espanyols nous i sense trànsit de passatgers.

stats