Comerç
Economia 23/02/2022

Ametller Origen augmenta un 16% les vendes el 2021

L'empresa limita al 20% del capital l'entrada d'un hipotètic soci per finançar el projecte de parc agrari a l'Alt Penedès

3 min
Josep Ametller, conseller delegat d'Ametller Origen, i la directora d'afers públics, Marta Angerri, aquest dilluns en una botiga del grup a Barcelona.

BarcelonaEl grup de comerç i alimentació català Ametller Origen va augmentar les vendes un 16% l'any 2021, ha informat aquest dimecres. El grup va tancar l'exercici amb una facturació de 387 milions d'euros, sense tenir en compte l'IVA, 52 milions més que els resultats del 2020.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El grup amb seu a Olèrdola (Alt Penedès) va anunciar inicialment l'any passat unes vendes de 310 milions d'euros, però amb el tancament finalment la xifra va pujar a 335 milions. Aquest 2021, l'empresa va concentrar la facturació al canal de botigues, on ha venut 347 milions (un 19% més), mentre que la resta del volum de negoci es va repartir per altres canals, com ara el de la restauració. El 60% de la fruita i verdura que ven és de producció pròpia, mentre que un 15% prové de productors associats i un 25% es compra al mercat.

Ametller continua el seu model de negoci, que en el sector de la distribució no té cap cas semblant a Catalunya, perquè renuncia a oferir el cistell de la compra complet, com sí que fan la resta de supermercats. "No fem ni pensem fer el cistell complet", ha insistit el conseller delegat de l'empresa, Josep Ametller, que ha assegurat que continuarà orientant el seu negoci a "famílies que basen l'alimentació en productes frescos".

De cara al 2022, la companyia té previst fer una vintena de remodelacions de botigues –sobretot ampliacions– i, a més, obrir-ne quinze més, sempre a Catalunya, que s'afegiran a les 120 que ja té. En aquest sentit, Ametller ha destacat que l'empresa buscarà incrementar la superfície dels seus locals perquè ha detectat que l'experiència de compra dels clients empitjora en botigues més petites. Per a aquestes ampliacions i obertures, el grup hi invertirà uns 25 milions d'euros.

De fet, el grup ha obert recentment botigues soles en indrets més apartats i que també inclouen un aparcament, un model diferent del de botiga urbana –tradicionalment més petita– que havia mantingut fins ara. En particular, Ametller ha destacat l'obertura d'un nou establiment a Castelldefels, en una zona del municipi més apartada del nucli urbà i amb una alta concentració de supermercats, que en un any ha esdevingut la primera botiga en facturació del grup. Això ha empès l'empresa a implantar un model semblant en altres llocs de Catalunya, com ara una futura obertura a Amposta, que també ha de servir com a prova per implantar-se en municipis menys poblats i més allunyats de la costa i l'àrea metropolitana de Barcelona, on actualment concentra el gruix de l'activitat.

Pel que fa al canal online, representa un 3% de les vendes totals del grup, més que l'1% d'abans de la pandèmia, tot i que encara no està implantat a tot el país. L'empresa té 3.300 empleats i unes 1.200 hectàrees de terrenys agraris propis.

Possible soci inversor

Ametller Origen ha encarregat recentment al Santander la recerca d'un possible soci inversor. Josep Ametller ha indicat que l'entrada d'un soci a l'accionariat és una de les opcions que es planteja per tirar endavant el projecte de parc agrari, però no l'única. "Estem oberts a possibles plantejaments, però hi ha altres opcions", ha assegurat, tot i admetre que l'agroparc previst "és un projecte que ens sobrepassa" i que obligarà la companyia a "fer algun tipus de pas" més per finançar-lo, més enllà de mantenir la política actual de reinvertir tots els beneficis. En tot cas, el conseller delegat ha explicat que una possible entrada d'un soci sempre serà amb un màxim del 20% del capital i "sempre que aporti sinergies al grup" dins el "context de l'agroparc".

El projecte de parc agrari d'Ametller preveu crear un complex de 258 hectàrees de terrenys agrícoles i industrials a l'Alt Penedès, on combinarà agricultura extensiva, producció de productes alimentaris i generació d’energia renovable, amb una inversió de 180 milions d'euros. Entre les altres opcions per finançar-lo, Ametller preveu la possibilitat de finançar-se a través de préstecs del Banc Europeu d'Inversions o de "la banca comercial", l'opció "més fàcil" per al grup perquè té un nivell d'endeutament molt baix que espera que sigui del 0% a finals del 2023. Així mateix, la cadena també vol obtenir finançament per a l'agroparc dels fons europeus dedicats a la indústria agroalimentària, per la qual cosa l'11 de març presentarà el projecte a Madrid, en un acte a la Cambra de Comerç espanyola on també participarà el president d'Agbar, Àngel Simón, i representants de Carburos Metálicos, els dos socis d'Ametller Origen en el projecte.

Impacte de la inflació

Ametller ha explicat que el grup ha augmentat de mitjana un 4,4% els preus a les seves botigues l'últim any, una xifra inferior al 6,1% interanual registrat a Catalunya el desembre passat. La raó és l'encariment generalitzat de matèries primeres i del preu de l'energia –els costos energètics per al grup han pujat un 7% respecte a fa un any, segons Ametller–, la qual cosa ha portat l'empresa a preveure una caiguda de l'1,5% del benefici brut de la seva planta de transformació d'aliments.

stats