AUTOMOCIÓ
Economia14/06/2019

L’alternativa europea a les bateries de Tesla

La sueca Northvolt construirà la gigafàbrica de bateries de liti més gran d’Europa

Núria Masclans
i Núria Masclans

MalmöEl mercat dels vehicles elèctrics afronta un creixement exponencial durant la pròxima dècada, ja que passarà dels 5 milions de cotxes actuals a més de 220 milions el 2030, segons les estimacions de l’Agència Internacional de l’Energia (IEA). Aquest organisme assessor avisava en un informe publicat fa poc més d’un any dels reptes mundials d’aquesta transició cap a una mobilitat elèctrica. Un dels principals és la insuficient producció de bateries, i calculava que com a mínim calen deu gigafàbriques, com la que Tesla té als Estats Units en cooperació amb Panasonic. El fabricant de cotxes elèctrics de luxe va ser pioner en establir una d’aquestes megaplantes de bateries de liti, i és també el líder mundial en volum de producció. Aquesta cursa ha fet sorgir nous competidors, especialment a la Xina, el principal mercat de vehicles elèctrics -tot i que Noruega és el país del món on la quota de mercat és més alta, amb prop del 60% del total del parc.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

I ara Europa també entra amb força a la competició. La start-up sueca Northvolt, fundada per dos ex executius de Tesla, ha aconseguit els fons necessaris per començar a construir una gigafactoria a Skelleftea, al nord del país escandinau, capaç de disputar el lideratge a Tesla i als fabricants asiàtics.

Cargando
No hay anuncios

Northvolt, nascuda el 2016, ha tancat un acord per a una ampliació de capital de 1.000 milions de dòlars (uns 890 milions d’euros), encapçalada pel grup Volkswagen i Goldman Sachs i en la qual també han participat el grup BMW, el fons de pensions suec AMF, l’asseguradora Folksam Group i la fundació Imas, vinculada a Ikea.

Bateries més ecològiques

Aquesta ampliació de capital se suma a un préstec de 350 milions d’euros del Banc Europeu d’Inversions, i tot plegat situa la companyia escandinava a la pole position per ser la primera a establir una gran planta europea de bateries. “Avui no és només una gran fita per a Northvolt, sinó que també suposa un moment clau per a Europa que demostra que estem preparats per competir en la pròxima onada d’electrificació”, assegurava el cofundador i conseller delegat de Northvolt, Peter Carlsson, que, a més, va subratllar que les bateries sueques seran les més ecològiques, amb una menor petjada de CO2.

Cargando
No hay anuncios

Les obres de construcció de la planta s’iniciaran a l’agost, i està previst que la producció a gran escala comenci el 2021. La capacitat anual inicial serà de 16 gigawats/hora (GWh), amb la previsió d’arribar almenys als 32 GWh, un volum que situaria la planta al nivell de la gigafactoria de Tesla, que té una capacitat per 35 GWh, tot i que actualment produeix uns 20 GWh anuals, segons consta a la seva pàgina web.

Comandes assegurades

Després d’introduir una sèrie de contractes de subministrament, una part significativa dels volums de producció de la futura planta de Northvolt ja s’ha venut a clients clau, i l’empresa compta amb comandes superiors a 13.000 milions de dòlars fins al 2030.

Cargando
No hay anuncios

El projecte suposarà una gran injecció econòmica per a aquesta ciutat de 32.000 habitants del nord de Suècia, ja que la mateixa planta pot proporcionar entre 2.500 i 3.000 treballadors, i s’estima que se’n puguin generar 3.000 més d’indirectes.

A més de l’ampliació de capital, Northvolt ha signat un acord amb Volkswagen per construir una segona planta de bateries a Salzgitter (Alemanya), on el consorci alemany té la seu central. El grup automobilístic, que s’ha compromès a llançar al mercat fins a 30 models elèctrics abans del 2025, invertirà uns 900 milions d’euros en activitats conjuntes amb l’empresa sueca. Inicialment Volkswagen es quedarà amb un 20% de la firma sueca i tindrà un lloc al consell d’administració, i posteriorment crearà una empresa conjunta participada al 50% per construir la planta de bateries. La fàbrica podria entrar en funcionament entre finals del 2023 i principis del 2024.