El vi català Cabró! s'imposa a la justícia europea i El Cabrón no es podrà registrar com a marca
La lluita pel nom va iniciar-se el maig del 2021
BarcelonaEl Tribunal General de la Unió Europea ha donat la raó a l'empresa catalana Masia Puigmoltó –propietària del vi Cabró!– i ha confirmat que la marca El Cabrón deixava marge a la confusió. Ho ha fet desestimant el recurs que havia interposat l'empresa titular del domini, Richards Brothers Group, després de la decisió de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO), que obligava el grup a canviar de nom el seu rom. D'aquesta manera, després d'una disputa que s'ha arrossegat durant anys, els luxemburguesos hauran de buscar una nova marca per la seva línia de begudes alcohòliques.
El serial va tenir el seu tret de sortida durant el maig del 2021. Llavors, l'empresa Java Trading, predecessora de la mencionada Richards Brothers Group, va sol·licitar el registre d'El Cabrón com a nova marca davant de l'EUIPO. Dos mesos més tard, Masia Puigmoltó es va interposar al registre, al·legant que existia un risc de confusió amb la seva marca. En la reclamació de la catalana, també s'aprofundia que totes dues etiquetes es vendrien en el mateix sector: el de begudes alcohòliques.
Un any i mig més tard, el desembre del 2022, l'oficina que vetlla per la propietat intel·lectual va resoldre favorablement a Masia Puigmoltó, fet que va portar Java Trading a recórrer contra la decisió davant el mateix ens. El recurs va ser novament desestimat l'octubre del 2023. La posició de l'oficina va arribar a considerar que "el públic podia creure que els productes designats per les marques podien provenir de la mateixa empresa o d'empreses vinculades econòmicament".
Un cop ja s'havien transformat en Richard Brothers Group, els propietaris d'El Cabrón van decidir explorar l'última via que els quedava: el Tribunal General de la Unió Europea. Però això tampoc els servirà. El TGUE ha desestimat aquest dimecres, segons informa Efe, el recurs dels de Luxemburg i ha considerat que hi havia un risc latent de confusió entre les marques del conflicte. En la resolució ha concretat les seves similituds pel que fa a nivell gràfic, fonètic i conceptual. Gràficament, el logotip del rom és el d'una serp amb un punyal, mentre que en el de la catalana s'hi pot veure una cabra mascle.