La sequera castiga la producció i les vendes de cava
L'escassetat de producte provoca un encariment de més del 10%
BarcelonaEl sector del cava ha tancat els primers nou mesos del 2024 amb una davallada de la producció i, per extensió, de les vendes, a causa de la sequera que ha afectat els últims tres anys algunes de les zones productores com el Penedès, segons ha explicat avui el president del consell regulador de la Denominació d'Origen (DO) Cava, Javier Pagés. A més, la menor quantitat de producte ha fet que els preus de venda hagin pujat entre un 10% i un 15% en relació als tres primers trimestres del 2023.
Concretament, les vendes entre el gener i el setembre d'aquest any van caure un 12,2%, de 170 milions d'ampolles del mateix període del 2023 a 149 milions aquest 2024. La caiguda va ser més acusada al mercat internacional, amb una reducció del 15,8%, mentre que el mercat espanyol va caure un 3,6%.
La reducció de les vendes respon principalment a una producció més baixa provocada per la manca de pluja que ha afectat bona part de Catalunya i altres parts de la península Ibèrica. La verema d'aquest 2024 ha acabat amb 219 milions de quilos de raïm, un 28% menys. "Com que hi ha menys raïm, hi ha menys cava", ha resumit Pagés, que ha lamentat que la baixada de producció arriba en un moment en què el vi escumós guanya quota de mercat arreu del món.
Pagés s'ha mostrat "més optimista" de cara als mesos vinents gràcies a les recents i abundants pluges al Penedès d'aquest octubre i novembre, que han apaivagat parcialment els efectes de sequera, però que no van arribar a temps abans de la verema. Malgrat això, la DO Cava continua reclamant a les administracions que posin en marxa plans per afavorir la implantació de sistemes de reg a les regions més afectades per la manca de pluges.
L'escassetat de producte ha tingut "aspectes positius", segons el president de la DO Cava. Gràcies a "la demanda superior al producte disponible", tant els preus de venda com els marges dels cellers "han mostrat una tendència a l'alça, que permet afegir valor en tota la cadena", ha afegit. Això ha incrementat també el preu pagat als agricultors pel raïm durant la verema, que han compensat en part la quantitat més baixa de raïm venut.
Forta caiguda a Alemanya
Per països, la restricció de producte ha afectat les exportacions. Concretament, el mercat on més van disminuir les vendes va ser Alemanya, que explica un 60% de tota la caiguda d'exportacions. Un factor clau per explicar-la és el canvi anunciat al març per Freixenet –la primera cavista en producció i que té com a accionista majoritari l'alemanya Henkell– que deixaria d'exportar cava al mercat germànic per vendre un escumós alternatiu. També Rússia va patir un retrocés notable, del 20,8%.
Amb la disminució a Alemanya, Bèlgica va passar a ser el primer mercat per al cava tot i patir una reducció de vendes del 3,6%, amb 14,3 milions d'ampolles entre el gener i el setembre. Els Estats Units, amb 12 milions d'ampolles, va ser el segon país on més van exportar els cellers.