El preu dels ous augmenta un 25% al març
La crisi de la grip aviària i l'augment dels costos de producció provoquen un increment en els preus

BarcelonaEl preu dels ous més barats del supermercat, de categoria M, ha pujat un 25,2% en només un mes, d'entre 2,07 i 2,10 euros per dotzena al febrer a 2,60 euros al març, segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). Pel que fa a l'ou de categoria L, l'import ha pujat de mitjana un 15,4% respecte a l'abril del 2024. Aquest increment ja ha alertat els consumidors i els sectors de l'hostaleria i la indústria alimentària, on l'ou és considerat un dels aliments fonamentals.
"Un dels principals factors que expliquen aquesta pujada és la crisi de grip aviària als Estats Units, que ha portat al sacrifici de centenars de milions d'aus, cosa que ha provocat una disminució dràstica de la producció local", explica Carlos Franco, soci d'ERA Group España, una consultora especialitzada en l'optimització de costos i la gestió de proveïdors. L'ou és un aliment que normalment s'abasteix de forma local, però aquesta incidència amb les aus està provocant que els Estats Units n'hagin d'importar d'altres llocs, com Espanya, que és el tercer estat que més ous produeix a escala europea. A més, l'encariment dels costos de producció per la nova normativa sobre benestar animal, que prohibeix la cria en gàbies, i l'encariment generalitzat de l'energia, els costos logístics i l'alimentació, així com dels tractaments preventius per a les aus, han influït en la pujada del preu dels ous des de la cadena de producció.
Un altre factor és el paper del consumidor. Segons Franco, "la visibilitat de la pujada de preus en productes tan quotidians com l'ou genera cert efecte psicosi, similar al que va ocórrer a la pandèmia amb els productes bàsics, com el paper higiènic". Franco explica que els consumidors tendeixen a augmentar la seva despesa en aquest tipus de productes quan observen una pujada de preus en el mercat, cosa que provoca que el mercat es tensioni encara més.
Franco explica que no és probable que hi hagi una baixada ràpida dels preus a curt i a mitjà termini fins a arribar als preus previs al març. "Encara que el preu pugi, hi ha estratègies d'optimització de costos que poden ajudar a mitigar l'impacte i evitar un increment directe en el preu al consumidor final", assenyala Franco, que recomana a les empreses a treballar amb estratègies d'eficiència per reduir els efectes.