Pla de contingència de la DO Cava per garantir la producció malgrat la sequera
Les empreses de la denominació van vendre 252 milions d'ampolles, un 1,1% més, i van facturar quasi 2.200 M€ el 2023
BarcelonaLa denominació d'origen (DO) Cava està estudiant la creació d'un mecanisme per guardar vi per tal de garantir que, en anys de baixa producció de raïm a causa de la sequera, podrà treure al mercat un mínim d'ampolles. La DO ha presentat també els resultats del 2023, quan va tancar l'any incrementant tant del nombre d'ampolles venudes com de la facturació.
"Venim d'una època en què sobrava raïm,", ha recordat Javier Pagés, president de la DO, sobre els anys anteriors a la pandèmia, tendència que ha canviat radicalment, quan la forta sequera que assola Catalunya –i especialment el Penedès, on es concentra la producció de cava– des de fa quasi tres anys ha tingut un efecte molt negatiu sobre el sector. De fet, segons dades de la DO, entre el 2021 i el 2023 la producció de raïm a les empreses del cava es va reduir un 29%, mentre que a Catalunya la xifra va fregar el 38%. "Ara falta raïm. Hi haurà carestia de producte", ha apuntat el president dels cavistes.
Davant d'aquesta situació, la DO estudia crear un mecanisme per garantir que en "anys dolents" les empreses encara puguin comercialitzar ampolles. El mecanisme consistiria en reserves de vi base per aguantar tres anys, a partir del qual es podria elaborar cava nou. Pagés ha explicat que aquesta "previsió de garantia" encara "no està aprovada" pels òrgans rectors de la denominació.
Així mateix, Pagés ha apostat per la introducció de certs mètodes de regadiu per tal de mantenir les vinyes si la sequera persisteix, tot i que considera que aquest tipus d'accions "dependran més del sector públic" que de la iniciativa de les empreses vinícoles.
Creixement centrat en Espanya
Pel que fa als resultats del 2023, el total d'empreses del cava van incrementar un 1,1% el nombre d'ampolles venudes, fins als 252 milions. La facturació total va ser de quasi 2.200 milions d'euros, un 8% més que un any enrere, ha assegurat Pagés. A finals de l'any passat, el president de la DO va vaticinar encertadament que se superaria la xifra de 250 milions d'ampolles, rècord històric, tot i que a causa de l'alentiment del mercat exterior les vendes dels últims tres mesos van acabar sent inferiors a l'esperat.
De fet, la pujada del 2023 es deu sobretot a la bona marxa del mercat espanyol, en què el volum d'ampolles venudes va augmentar un 3,9% i el total facturat, un 10,6%. Això respon, segons Pagés, a la venda de més caves de més qualitat i, per tant, més cars. Per contra, el volum d'ampolles venudes a l'estranger va disminuir un lleuger 0,25%. En total, gairebé el 79% dels ingressos de la DO provenen de les vendes a l'Estat.
La caiguda del mercat exterior es deu principalment a la reducció de les exportacions als Estats Units. Pagés ha atribuït a les fortes exportacions del 2022 el fet que els EUA hagin patit un descens del 13,5% respecte a l'any anterior, fins als 21,6 milions d'ampolles. Per contra, Alemanya es va mantenir com a primera destinació del cava, amb 31,1 milions d'ampolles venudes, mentre que Bèlgica, amb 22 milions i un increment del 5,1%, va superar els EUA en la segona posició. Tot i la consolidació del Brexit, el Regne Unit va ser el quart país on més van exportar les companyies cavistes, amb 16,8 milions i una pujada de les vendes del 5,3%.