L'imperi català de la Coca-Cola ja és el més gran del món
El gegant fundat per Sol Daurella anuncia la compra de l'embotellador de les Filipines per 1.640 M€
BarcelonaL'expansió internacional de l'antiga embotelladora de Coca-Cola a Catalunya ha culminat aquest dimecres una nova fita. Coca-Cola Europacific Partners, gegant fundat per la catalana Sol Daurella, ha anunciat la compra de l'embotellador de la popular beguda a les Filipines, Coca-Cola Beverages Philippines, per una xifra de 1.640 milions. Europacific portarà a terme l'adquisició de la mà del fons Aboitiz Equity Ventures. I la primera conseqüència de l'operació és rotunda: l'empresa presidida per Daurella ja és l'embotellador més gran de Coca-Cola a tot el món, tant per ingressos com per volum de beguda.
La companyia de llavor catalana, que cotitza a la borsa Euronext d'Amsterdam, a la de Nova York i a l'Euronext de Londres, a més de fer-ho a la borsa espanyola, tindrà el 60% del negoci a les Filipines i designarà tres dels cinc consellers. L'operació era estratègica per al creixement d'Europacific, perquè des de finals del 2021 havia entrat en aquella regió (canviant el seu nom de European a Europacific) per accedir al mercat d'Indonèsia, Austràlia i Nova Zelanda. Les Filipines, amb 115 milions d'habitants, és el 13è país del planeta, amb un creixement del PIB que oscil·la al voltant del 6% i una "classe mitjana creixent". L'adquisició, que Europacific pagarà en efectiu, ha estat assessorada per Rothschild.
La companyia que neix de Cobega (l'antic gran embotellador a Espanya controlat pels Daurella) va passar el 2013 a denominar-se Coca-Cola Iberian Partners (amb la fusió dels set operadors del mercat). El 2016 es convertia en Coca-Cola European Partners després de la fusió amb l'embotelladora alemanya i una segona que operava a diferents països europeus i el 2021 ja va tenir la seva denominació actual. Tots aquests canvis han estat impulsats per l'empresària catalana, que n'és presidenta i en manté el control accionarial. Per fer-se a la idea de la mida de l'empresa, el seu valor de capitalització aquest dimecres arriba als 26.390 milions d'euros: pràcticament el mateix que Naturgy, primera empresa catalana per facturació durant dècades, i només per sota de CaixaBank, primer banc en clients a Espanya. Europacific és avui més gran que 28 empreses de l'Íbex-35 i multiplica per quatre el valor en borsa d'empreses de referència a Catalunya com Grifols o el Banc Sabadell. Fonts del sector consultades per l'ARA explicaven que cal preguntar-se quin serà el proper pas d'Europacific després d'anys d'ambicioses compres. Tot i que no es pot tancar la porta a noves operacions, hi ha el convenciment que la companyia catalana se centrarà ara en consolidar-se.
Entre els altres embotelladors de Coca-Cola, Europacific supera el mexicà Femsa, històric dominador a escala mundial, i altres com Hellenic, present en mercats com Rússia, Sud-àfrica o Itàlia. El mèrit de l'antiga Cobega va ser saber veure a temps que després d'uns anys en què la nord-americana Coca-Cola apostava per embotelladors petits, el gegant d'Atlanta passaria a apostar per distribuïdors grans. Part de l'èxit ha radicat en l'estreta relació entre Daurella i els successius presidents de Coca-Cola. Avui dia Europacific ja suposa el 30% dels ingressos mundials de la marca. Cal recordar que el negoci de Coca-Cola passa per tenir cura de la seva marca, una de les més valuoses del planeta des de fa dècades, i vendre el concentrat de les seves begudes (amb més d'un centenar de referències) als embotelladors, deixant-los a ells els aspectes industrials i logístics del negoci.
Un gegant amb la llavor a Catalunya
Europacific aplega 33.300 treballadors al món, als quals haurà de sumar els 9.000 de l'empresa filipina recent adquirida, per sumar un total de 42.300. D'aquests, a Espanya n'hi ha 3.800, dels quals 800 estan a Catalunya. La seu de la matriu familiar Cobega està a Barcelona, mentre que les oficines centrals d'Europacific estan a Londres.
En la jornada d'aquest dimecres, la companyia també ha anunciat aquest dimecres els seus resultats del semestre. La companyia ha guanyat 854 milions en aquests sis mesos, cosa que suposa un increment del 26% respecte a l'any passat. Pel que fa a les vendes, van pujar a 8.977 milions d'euros, un 8% més que ara fa un any.