La inflació aconsegueix el que la covid no va aconseguir: els nord-americans redueixen el consum de licor
Les begudes espirituoses acumulen una caiguda de vendes del 3% aquest any a la primera economia del món
BarcelonaEls bevedors nord-americans han retallat el consum de vodka, whisky i tequila en una nova prova que, tot i la millora econòmica recent, els consumidors troben els alts preus difícils d'empassar. El volum de licor venut als Estats Units va caure els primers set mesos de l'any un 3% comparat amb el mateix període de l'any passat, segons dades de IWSR recollides pel Financial Times, amb el vodka, el rom i el whisky escocès entre els més afectats.
El sector dels licors a la primera economia del món havia crescut a un ritme del 2,6% durant dues dècades fins al 2019. Aleshores es va disparar un 5% entre el 2020 i el 2021 a causa de la pandèmia, i el 2023 hi va haver una caiguda del 2,9%. Tot plegat va donar peu a un debat entre analistes sobre si el consum de licors és cíclic o estructural. "La indústria esperava una amenaça existencial quan va esclatar la pandèmia, però en comptes d'això vam veure com el creixement es duplicava", deia Marten Lodewijks, president de IWSR als Estats Units. "El que ha passat des d'aleshores sembla més una correcció que cap altra cosa", afegeix.
Com ha passat amb altres béns de consum, el dels licors ha pujat durant la crisi inflacionària. El preu de les accions de les empreses del sector, com Pernod Ricard, Diageo i Brown-Forman, ha experimentat una davallada els últims dotze mesos, caient a mínims des de la pandèmia mentre intentaven recuperar el creixement de les seves vendes.
Amb tot, les vendes de vodka van caure un 3,8% interanual fins al juliol, mentre que el whisky escocès queia un 5,8%. Les de tequila, el licor que més creix als Estats Units, van caure un 1,1%. Hi ha qui apunta que la proliferació de medicaments per perdre pes, l'escàs consum de la generació Z i la creixent legalització de la marihuana poden afectar les vendes de licor a llarg termini.
Els vins i licors dels grups francesos Pernod Ricard i LVMH van veure's afectats amb caigudes dels guanys els darrers trimestres: Pernod va avisar que l'eliminació d'estocs dels supermercats i els forts descomptes impactaven els seus ingressos.