Alimentació

La Fageda trenca una barrera històrica i comença a vendre fora de Catalunya

El projecte social fundat a la Garrotxa s'expandeix a Madrid i València per augmentar vendes i poder assumir més projectes d'inclusió social

La Fageda descarta el fons Meridia per finançar la renovació d’equips

BarcelonaLa Fageda, el projecte social nascut a la Garrotxa ara fa 40 anys i conegut principalment per la seva producció de iogurts i postres, fa el pas al mercat madrileny i valencià. Malgrat que el seu fundador, el psicòleg Cristóbal Colón, havia negat en reiterades ocasions els últims anys la seva intenció d'expandir el negoci fora de Catalunya, la fundació ha decidit finalment fer aquest pas "per poder assumir més projectes socials de nous col·lectius en risc d'exclusió social", asseguren des de La Fageda.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així ho ha explicat a l'ARA el director comercial de la fundació, Francesc Galí: "És cert que havíem dit que no ens plantejàvem obrir mercat fora de Catalunya, però les coses canvien i hem d'evolucionar". L'objectiu d'aquesta expansió és "augmentar les vendes de iogurts, que és la principal font d'ingressos de la fundació, per poder assumir més projectes socials que incloguin nous col·lectius amb risc d'exclusió social", explica Galí.

La qüestió és que aquest projecte social, que va néixer a la Garrotxa el 1982 i se centrava a ajudar persones amb malalties mentals i discapacitat intel·lectual oferint-los feina, ara s'està obrint a nous col·lectius en risc d'exclusió social. Entre els nous projectes que s'estan assumint hi ha "la posada en marxa d'una escola social a Olot per a joves en risc d'exclusió" o un centre social amb un bar per crear més ocupació. "Però per fer tot això cal fer un pas més enllà i augmentar els ingressos", explica el director comercial.

De fet, ja fa un any que La Fageda va començar a distribuir els seus iogurts a les Illes Balears, on "han tingut una gran acollida". A Catalunya, el iogurt natural de La Fageda és dels més venuts dels de marca pròpia, i, segons l'organització, s'ha arribat pràcticament al topall de mercat al territori. "És el moment d'expandir-se més enllà", explica Galí. A més de Madrid i València, on ja es poden trobar els iogurts de La Fageda als supermercats Consum i als hipermercats de tots El Corte Inglés, des de La Fageda comencen a explorar també la seva comercialització a la Catalunya Nord, "tot i que encara no hi ha res tancat".

40 anys de projecte social

Cristóbal Colón va fundar La Fageda fa 40 anys. El projecte va començar només amb una quinzena de persones amb problemes mentals i amb el precepte que, per millorar les seves vides, havien d'estar ocupades mitjançant una feina real i digna, que ell considera "un element clau per transformar vides i donar-los-hi sentit". Aquella iniciativa pionera, sense ànim de lucre, i exclusivament al servei de col·lectius vulnerables, aplega avui unes 500 persones. Durant els seus 40 anys d’història ha impulsat diverses activitats empresarials i serveis per a persones amb discapacitat; el més conegut és la manufactura de làctics i postres a la Garrotxa.

Però des del 2019 ha pres una nova dimensió amb la incorporació al projecte de nous col·lectius en risc d’exclusió, pels quals a banda de continuar generant llocs de treball ha endegat també iniciatives encaminades a la seva formació i inserció laboral. Aquest salt ha coincidit amb forts impactes econòmics, com ara la crisi per la pandèmia, l'espiral inflacionista i el consegüent augment de costos de producció i reducció del marge empresarial, cosa que impulsa la fundació a obrir-se a nous mercats. Amb tot, el 2022 va tancar amb una producció de més de 90 milions d’unitats de iogurts. El projecte dona feina actualment a 350 persones, un gruix important de les quals pertanyen a col·lectius vulnerables. Un altre centenar de persones, que en aquest cas no poden exercir una activitat laboral per les limitacions de la seva discapacitat, formen part del centre ocupacional de l’entitat.

stats