Corpinnat ven menys però augmenta la facturació en un 2023 marcat per la sequera
Els cellers de la marca penedesenca augmenten estocs de cara a un 2024 que preveuen complicat per la manca de pluja
BarcelonaLa marca de vins escumosos Corpinnat va tancar un 2023 marcat per la sequera amb un lleuger increment de la facturació, tot i caure el nombre d'ampolles venudes, segons el balanç anual de la marca. En total, l'any passat el nombre d'ampolles venudes va disminuir un 6,2% en comparació amb el 2022, fins als 2,28 milions, però, en canvi, el valor de la facturació va ser de 26,42 milions d'euros, un 1,6% més que l'exercici anterior. D'aquests, un 19% van ser vendes a l'estranger. A més, l'augment del preu mitjà de venda de cada ampolla va ser significatiu: de 18,35 a 20,15 euros en un any.
La reducció de la quantitat d'ampolles es deu a dos factors: la sequera i l'increment d'estocs. "La nova realitat climàtica ha caigut amb un pes fort", ha explicat aquest dilluns el president de Corpinnat, Ton Mata, en la presentació del balanç anual de la marca. De fet, després d'un 2020 amb pluges abundants però molt marcat per una forta plaga de míldiu, els tres anys següents han estat dominats per la sequera.
Sequera "angoixant"
"La sequera s'ha anat agreujant i és angoixant", ha dit Mata. Això ha afectat especialment les vinyes, que al Penedès són de secà i, per tant, depenen totalment de l'aigua de pluja. En el cas de Corpinnat, el reglament intern prohibeix utilitzar raïm de fora del Penedès per fer els vins: "Si no hi ha raïm, no l'anirem a buscar a fora", ha afegit.
En aquest sentit, la collita mitjana als cellers de la marca ha passat de més de 6.000 quilos per hectàrea el 2021 i uns 5.200 el 2022 a 4.770 quilos per hectàrea el 2023. Això també ha fet que el preu mitjà pagat als agricultors hagi augmentat en un any dels 0,89 als 1,04 euros per quilo de raïm.
Per tal de fer front a la sequera, el conjunt de cellers ha augmentat en 1,3 milions d'ampolles els seus estocs de productes en dos anys, en part perquè aposta per elaborar escumosos amb criances més llargues, però també fruit d'una "estratègia de contenció comercial", ha dit Mata. "Necessitem vendre l'any que ve i l'altre", ha especificat el president, per la qual cosa els cellers es veuen obligats a guardar ampolles, especialment perquè "renuncien a la collita" d'aquest any, que esperen que serà molt dolenta.
Mata considera que l'increment de preus i les criances més llargues permetran incrementar la qualitat i "donar valor" als cellers. "És l'únic camí" per fer front a la sequera, ha afirmat. No obstant això, el sector espera que aquest any s'arrencaran moltes hectàrees de vinyes al Penedès, i per això Mata ha reclamat el "suport" de totes les administracions. De cara al futur, Corpinnat aposta per instal·lar sistemes de "reg de suport" a les vinyes per fer front a les sequeres prolongades, sempre que siguin "sostenibles mediambientalment", "suportables socialment" i viables econòmicament.
Sense converses amb la DO Cava
Corpinnat va néixer el 2018 de la mà de sis cellers penedesencs que van abandonar la denominació d'origen (DO) Cava per crear una marca col·lectiva de la Unió Europea amb requisits més estrictes, com ara que el raïm sigui ecològic, veremes manuals, un preu mínim garantit al pagès en la compra del raïm i que el celler faci el 100% del procés d'elaboració dels vins. Actualment el grup d'empreses s'ha ampliat a 12 i, segons Mata, hi ha oberts processos d'auditories a diverses companyies que s'hi podrien integrar pròximament.
Malgrat els intents durant diversos anys de reagrupar els cellers de Corpinnat (i també els de Clàssic Penedès, la marca d'escumosos de la DO Penedès) de nou sota el paraigua de la DO Cava, Mata ha assegurat que ja fa més d'un any que no hi ha cap conversa entre els màxims responsables per arribar a una entesa.