Alimentació

Corpinnat resisteix i creix malgrat les ‘set plagues’ del sector

La marca anuncia un increment de vendes del 12% el 2022 tot i la sequera

Elaboradors de Corpinnat, aquest dilluns a la presentació dels resultats anuals a Barcelona.
3 min

BarcelonaLa marca de vins escumosos Corpinnat va augmentar un 12% la facturació, fins als 25,9 milions d'euros, el 2022, un any marcat per la forta sequera i l'augment dels costos de producció a causa de la guerra d'Ucraïna. En volum, els onze cellers de la marca van vendre 2,4 milions d'ampolles, un 5,7% més que el 2021.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Ens afecta moltíssim qualsevol inclemència climàtica", ha explicat Ton Mata, president de la marca, aquest dilluns a Barcelona, en l'acte de presentació de la memòria anual. El Penedès -com la resta de Catalunya- suma quasi trenta mesos seguits amb uns 350 litres per metre quadrat anuals de pluja, molt per sota de la mitjana històrica, de 550 litres. Malgrat això, ha assegurat que els productors estan "molt satisfets" amb l'increment de les vendes i encaren el 2023 amb "enorme optimisme". Mata ha destacat que els últims tres anys han sigut "molt durs", perquè l'únic en què hi va haver una pluviometria superior a la mitjana, el 2020, es va perdre un 40% de la collita per la plaga de míldiu.

La sequera té un efecte directe sobre la producció de raïm. De mitjana, els cellers Corpinnat van obtenir un rendiment a les vinyes de 5.245 quilos per hectàrea, quan el màxim permès són 12.000 quilos, perquè la falta de pluja castiga la producció dels ceps. Això explica que el total d'empreses van haver d'arrendar més hectàrees que el 2021 -de 57 es va passar a quasi 62- i, a més, es va comprar més raïm a productors externs, que van passar de 347 a 419 hectàrees, un 21% més.

En aquest sentit, es van tancar acords amb 126 productors, un 75% més que l'any anterior. Corpinnat va augmentar de 70 a 75 cèntims el preu per quilo de raïm que adquireix a viticultors independents, tot i que els cellers van acabar pagant als pagesos 89 cèntims de mitjana, és a dir, per sobre del mínim. El 2018, quan es va posar en marxa la marca, el preu era de 60 cèntims i s'ha anat augmentant. De cara al 2023, per l'actualització de la inflació, preveuen tancar-lo entre els 79 i els 81 cèntims, tot i que Mata espera que es pugui arribar "com més aviat millor" al "preu psicològic" d'un euro per quilo.

Inflació i reobertura

L'increment de la producció registrada va en la mateixa línia que el conjunt del sector de l'alimentació, que el 2022 va veure com es reactivaven una bona part dels canals de venda a restaurants i hostaleria després de dos anys amb el turisme estranger molt limitat i durant els quals la restauració va patir fortes restriccions per frenar els contagis de covid. Malgrat això, l'augment de la facturació també es deu a un increment de preus causat per l'encariment de primeres matèries, com ara el vidre, i de les factures energètiques, que ha obligat a apujar preus.

Pel que fa a les exportacions, tot i la davallada dels mercats ucraïnès i rus, les empreses de Corpinnat van registrar un 19,4% de la facturació fora d'Espanya, en un total de 63 països, set més que el 2021.

Converses amb Clàssic Penedès

Mata ha explicat que la marca ha reprès les converses amb els cellers de Clàssic Penedès -la marca per a escumosos de la Denominació d'Orígen Penedès- per crear una DO pròpia d'escumosos penedesencs al marge de la DO Cava, després de dos anys sense reunir-se. La principal dificultat per arribar a acords, ha dit el president de Corpinnat, és que aquesta marca demana als seus cellers que l'elaboració sigui al 100% a l'empresa, cosa que, ha admès, "és exigent". A més, la producció ha de ser 100% de vinyes ecològiques, veremades a mà i amb varietats de raïm tradicionals.

stats