Cobega va retallar un 77% el valor de Cacaolat abans de vendre-la a Damm
El fabricant de batuts redueix les pèrdues però ja encadena quatre anys en negatiu
BarcelonaFa una dècada, Cobega i Damm van forjar una aliança inèdita per salvar Cacaolat: entre totes dues empreses van destinar 130 milions d’euros per comprar la històrica marca de batuts de xocolata. Aquesta peculiar aliança va durar fins l’any passat, quan Damm es va quedar com a accionista únic de Cacaolat després que Cobega li vengués el seu 50%.
El que no se sabia fins ara és que Cobega es va vendre aquell 50% per tan sols 15 milions d’euros, xifra que valora el 100% de Cacaolat en 30 milions, un 77% menys del que valia una dècada enrere. Així ho detalla Cobega en la seva memòria del 2021, recentment publicada, segons ha pogut comprovar aquest diari. En aquests deu anys, per tant, el fabricant de batuts ha perdut tres quartes parts del seu valor. Això es deu al fet que els resultats de Cacaolat no acaben d’arrencar: l’any passat l’empresa va encadenar el seu quart exercici consecutiu de pèrdues, tot i que les va retallar considerablement després d’un 2020 que va afectar durament la seva activitat.
Tot i la pèrdua de la valoració de Cacaolat, Cobega ha aconseguit no perdre diners en aquesta operació. Segons detalla també a la seva memòria, la companyia s’ha apuntat un benefici de 3.000 euros per la venda de la seva participació a Cacaolat. Consultada per l’ARA, Cobega ha optat per no fer valoracions, mentre que una portaveu de Damm s’ha limitat a confirmar que les dades són correctes.
Segons les fonts consultades, el fet que Cobega no hagi registrat pèrdues tot i la pèrdua de valor de la seva inversió es deu probablement al fet que una part de la compra no es va fer amb diners en metàl·lic, sinó amb deute. Al tancament de l’any passat, Cacaolat tenia un deute de 100 milions d’euros: una mica més de la meitat els devia als bancs, però un 38% el deu a altres. En concret, hi ha una partida de 19,2 milions que es deuen a empreses del grup (segurament, la mateixa Damm) i una altra del mateix import que s’han de pagar a tercers (possiblement, Cobega).
El perquè de la caiguda del valor
Les vendes de Cacaolat van créixer l’any passat un 22%, fins a superar els 53 milions d’euros després d’un 2020 marcat per la pandèmia i el tancament dels bars, un dels seus principals canals de venda. Tot i aquest increment, la xifra de facturació és la més baixa des del 2014, si excloem el 2020.
A més, durant l'últim exercici la companyia –que també ven la llet Letona– va perdre 2,3 milions d’euros. Tot i que això va suposar retallar a gairebé una tercera part els seus números vermells, Cacaolat ja encadena quatre exercicis consecutius de pèrdues. El 2021 va ser el primer exercici complet de la nova cúpula directiva, remodelada completament durant el 2020.
Les pèrdues dels últims anys són la principal explicació de la pèrdua de valor de Cacaolat. «Els números vermells fan baixar la valoració de la companyia», corroboren veus properes a l’empresa.