El cava perd un 13% de les vendes el 2024, abans dels aranzels de Trump
La sequera i la caiguda de les vendes a Alemanya marquen un any a la baixa per al sector


BarcelonaEls cellers de la denominació d'origen (DO) Cava van reduir les vendes un 13,4% l'any 2024, fins als 218 milions d'ampolles, mentre esperen amb preocupació l'impacte que puguin tenir els futurs aranzels del 200% al vi europeu anunciats pel president dels Estats Units, Donald Trump.
Així, el conjunt de la DO Cava va vendre l'any passat gairebé 20 milions d'ampolles menys que el 2023, tot i que la caiguda en facturació és inferior, del 4,2%, fins als 2.270 milions d'euros. El president del consell regulador de la DO, Javier Pagés, ha destacat aquest dimarts en la presentació anual dels resultats la revaloració del cava, amb menys producte venut però a un preu més alt. En aquest sentit, Pagés ha ressaltat la venda de 22,4 milions d'ampolles de caves de guarda superior, els de més qualitat.
Per mercats, Espanya continua sent el més destacat, amb 78 milions d'ampolles venudes, un 13,4% del total i un 3,5% menys que l'exercici anterior, tot i que en valor va pujar un 3,7%. D'aquestes vendes, el mercat català representa aproximadament un terç de l'espanyol, tot i que per població Catalunya és el 16% de la població de l'Estat i una cinquena part de l'economia espanyola.
A nivell internacional, les vendes per ampolles van caure un 7,8% en relació amb un any enrere, fins als 140 milions. Bèlgica va representar el mercat més destacat, amb 20,3 milions d'ampolles venudes, seguit pels Estats Units, amb 17,8 milions. El Regne Unit, Suècia i Alemanya són els altres mercats més destacats.
Justament la davallada de les vendes es deu a dos factors, tal com ja havia avançat la DO el desembre passat. Un és la sequera que s'arrossega des de fa tres anys, que ha reduït dràsticament la producció, sobretot a la zona del Penedès, on es concentra la part més gran de les vinyes que produeixen raïm per al cava. En aquest sentit, Pagés ha dit que bona part de la disminució de les vendes "té a veure amb les existències als cellers", que han caigut després d'anys de veremes reduïdes.
L'altre és la caiguda de les vendes del mercat alemany, que s'expliquen principalment pel canvi de model de negoci de Freixenet (el productor de cava més gran) al país, on ha deixat de vendre cava i hi exporta un vi escumós alternatiu. "Alemanya és un país que té molt de pes en el cava", ha indicat Pagés.
Temor pels aranzels als EUA
Els cellers estan a l'espera de la confirmació dels aranzels anunciats per Donald Trump. "Tindran efecte? Evidentment", ha dit Pagés. Malgrat això, el president de la DO ha assegurat que el sector encara no té uns càlculs exactes de com els impactaran perquè l'administració nord-americana no ha anunciat res més enllà d'unes declaracions del president.
Pagés ha lamentat que el cava, que ha qualificat de "producte d'oci", entri en la guerra comercial iniciada per la Casa Blanca. "El cava no hauria de tenir cap tipus d'aranzel. Som exportadors per naturalesa i volem lliure comerç", ha afegit.