Alimentació

El boicot a marques occidentals per la guerra a Gaza ja es nota

Coca-Cola, KFC o Starbucks són castigades pels consumidors, que els perceben com a pro Israel

ARA

BarcelonaEls boicots a marques occidentals d'aliments i begudes en països del Pròxim Orient estan afectant els ingressos de multinacionals i franquícies a qui aquests consumidors acusen de donar suport a Israel en la guerra de Gaza. Empreses com Coca-Cola, KFC, Starbucks, Mondelez o Pizza Hut estan notant la caiguda de la facturació en països com Egipte, Indonèsia, l'Aràbia Saudita o el Pakistan, segons explica aquest dilluns en un article el Financial Times. "Aquest esdeveniment no té precedents. La durada d'aquest conflicte no té precedents. La intensitat no té precedents", ha explicat Amarpal Sandhu, director executiu d'Americana Restaurants, una companyia que opera franquícies de marques com KFC, Pizza Hut i Krispy Kreme a l'Orient Mitjà i el Kazakhstan, en una trucada amb analistes aquest dijous.

Inscriu-te a la newsletter Classe mitjana, meritocràcia i les causes que defensemInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Mentre que algunes corporacions han defugit comentar l'impacte d'aquest boicot en els comptes i s'han referit vagament a les tensions geopolítiques, d'altres han quantificat directament com els està afectant en l'àmbit econòmic. Segons recull el rotatiu, el director financer del fabricant d'aperitius Mondelez, Luca Zaramella, va assegurar que aquesta campanya ha continuat sent "un vent en contra" i ha restat un 2% a les seves vendes al Pròxim Orient durant el segon trimestre. De la mateixa manera, el grup de cosmètica francès L'Oréal ha afirmat que els boicots han frenat en dos punts percentuals el seu creixement durant la primera meitat de l'any.

Cargando
No hay anuncios

Els experts consultats pel Financial Times recorden que l'estratègia de moltes d'aquestes multinacionals és esperar que passi la tempesta i suprimir el soroll al voltant d'aquesta campanya per evitar noves accions contra les seves marques. Els més perjudicats, però, acostumen a ser els operadors de franquícies. Americana Restaurants, que és propietat del fons sobirà saudita i de l'inversor de Dubai Mohamed Alabbar, va reconèixer dimarts que els seus beneficis del segon trimestre van caure un 40% en comparació amb el mateix període de l'any passat, tot i que van obrir 81 restaurants durant la primera meitat del 2024.

Cauen les vendes de Coca-Cola

Al Pakistan, el segon país del món amb més població musulmana, el govern va prometre al juliol formar un comitè per identificar i boicotejar els productes de les empreses que "directament o indirectament" donen suport a Israel o al seu exèrcit. La mesura, indica el Financial Times, es va produir després que milers d'activistes d'un partit islamista tallessin una carretera de la capital d'Islamabad durant una setmana per exigir al govern que prohibís tots els productes vinculats a Israel. Coca-Cola İçecek, l'embotellador de Coca-Cola al Pakistan, va informar que el volum de vendes al país va caure gairebé un 25% el primer trimestre respecte a l'any anterior, però sense esmentar la guerra de Gaza.

Cargando
No hay anuncios

De totes maneres, hi ha moltes marques occidentals que s'han pronunciat sobre la percepció que donen suport a Israel per negar-ho. És el cas del conseller delegat de McDonald's, Chris Kempczinski, que durant la presentació dels beneficis semestrals de la companyia va insistir que la guerra estava "afectant negativament" el negoci per la "desinformació" que perjudica els seus operadors locals. A Indonèsia, Starbucks ha remarcat repetidament que no està vinculada de cap manera a la guerra a Gaza, i a la capital, Jakarta, moltes de les seves cafeteries han penjat rètols que aclareixen la posició de l'empresa sobre el conflicte. "Starbucks no té una agenda política. No fem servir els nostres beneficis per finançar cap operació governamental o militar", assegura el missatge als cartells.