Alerta pel futur de Nissan: la xinesa GWM vol més ajudes públiques per instal·lar-se a Barcelona
Els treballadors paren la producció a la Zona Franca per protestar contra l'encallament de les negociacions
BarcelonaLes negociacions perquè el fabricant xinès de cotxes elèctrics Great Wall Motor substitueixi l’automobilística Nissan a la planta de la Zona Franca es compliquen. Aquest dimecres a la tarda s'ha dut a terme una reunió extraordinària de la taula de reindustrialització –que ha de decidir quina serà l’empresa que substituirà l’automobilística japonesa– en què s'ha comunicat que la xinesa té dubtes sobre la capacitat productiva de la fàbrica, després de la visita tècnica que hi va fer fa unes setmanes, tenint en compte el seu objectiu de redimensionar el seu negoci a Europa.
En aquest sentit, argumenta que hauria d’augmentar les inversions per actualitzar l’actual planta i fer-la més productiva, i per això reclama a les administracions que incrementin les ajudes que tenien previst destinar-hi. La intenció inicial de la companyia era invertir 200 milions d’euros i fabricar cinc models amb una producció inicial de 41.000 unitats a partir del 2023 i arribar als 150.000 el 2025.
Hores després de la reunió, els treballadors de Nissan han parat la producció aquest dijous després que les negociacions s'hagin encallat i han celebrat una assemblea a dos quarts de nou del matí on els sindicats els han explicat en quin punt estan aquestes negociacions. A les dotze del migdia hi haurà una nova trobada de la plantilla per acordar un calendari de mobilitzacions.
Els sindicats reclamen que s'explorin altres alternatives
La comissió de reindustrialització s’ha compromès a valorar la petició que fa la multinacional per desencallar la situació. Però aquesta no és l’única trava que posa la companyia. Great Wall Motor tampoc es vol comprometre a garantir la feina a tota la plantilla, uns 2.000 treballadors. Davant d’aquesta situació, els sindicats que formen part de la taula deixen clar que no esperaran la decisió definitiva que prengui l'empresa xinesa i ja han sol·licitat que “s’explorin i s’activin” de manera immediata les diferents alternatives amb les quals es treballa a la taula de reindustrialització.
Entre aquestes alternatives hi ha el fabricant de motos elèctriques català Silence, amb el qual inicialment s’està negociant perquè s’instal·li a la fàbrica de Montcada i Reixac que té Nissan, i el hub d’electromobilitat, format per diverses empreses i encapçalat per la catalana QEV Technologies, que està previst que vagi a la planta de Sant Andreu de la Barca. Aquest últim candidat, però, ja ha mostrat en més d’una ocasió que preferia la planta de la Zona Franca. A més, hi ha una opció que la taula va decidir deixar en llista d’espera: la belga Punch, especialitzada en components de l’automoció.
La propera reunió de la mesa se celebrarà l'1 de desembre i els sindicats tenen previst demanar "concreció" per decidir si es continua amb les actuals negociacions o es canvia d'escenari.