El sector hoteler barceloní disposa de 18.500 habitacions reservades per l'organització
Així es distribueixen els milions que deixa el Mobile
L’organització xifra en 5.700 M€ l’impacte econòmic acumulat del congrés des del 2006
BarcelonaEl bitllet d’avió, els viatges en taxi o furgoneta, les nits d’hotel, els àpats de restaurant i també la gresca nocturna. Aquestes són les principals despeses d’un congressista mitjà a la capital catalana, i que es multipliquen en grans esdeveniments com el Mobile World Congress (MWC). Des de la primera edició, l'organització ha xifrat en 5.700 milions l’impacte econòmic a la capital catalana i en 150.000 els llocs de feina a temps parcial creats. Aquest dilluns aterra de nou a casa nostra i com cada any se n'espera un impacte milionari, però ¿com es distribueixen aquests diners?
"Normalment, un percentatge important pot anar a hotels i gastronomia, entre el 30% i el 40% per exemple, i després repartir-se en altres sectors productius, com el sector tecnològic i el de l'alimentació, sector serveis i construcció", asseguren fonts del sector ferial barceloní a l'ARA. Es tracta d'una aproximació, ja que els estudis d'impacte econòmic, del qual cada any es fa una previsió i després es dona la xifra oficial, els encarrega l'organitzadora del congrés, la GSMA, que mai ha fet públics els càlculs i no ha atès les demandes d'aquest diari.
"Hi ha confiança en la metodologia que utilitzen, l'estimació és la que podríem fer nosaltres", assegura el director de l'àrea d'economia i empresa de Pimec, Carles Mas, que també considera que el voltant del 40% de l'impacte del congrés està vinculat a hostaleria, restauració i comerç. "Si hi ha una assistència d'unes 80.000 persones –és la xifra prevista per a aquesta edició–, estem parlant d'un impacte directe d'uns 250 o 280 milions", diu Mas. Amb els indirectes, l'impacte total podria situar-se en els 400 milions d'euros. D'aquests, més de 200 milions surten de la generació d'activitat per a les empreses catalanes que hi participen, unes 500 de mitjana. De moment, la previsió de l'organització per a aquesta edició és de 350 milions d'euros.
Hotels, restaurants i discoteques
De fet, els hotels de la capital catalana tenen més de 18.500 habitacions reservades per l'organització, en una edició que esperen que acosti el sector a la normalitat: "Això fa que tinguem una ocupació d'entre el 90% i el 95% de la ciutat en els dies importants del MWC en el rècord de preus històric de la ciutat. És una xifra extraordinària", deia el seu president, Jordi Clos, fa dues setmanes. L'any passat hi havia 10.500 habitacions reservades, mentre que en la millor edició, la del 2019, es va arribar a les 26.000 habitacions.
Els restauradors barcelonins preveuen una ocupació mitjana del 40% durant el Mobile, que es concentra gairebé únicament a l'hora de sopar i generalment a les nits de dilluns i dimarts. Per al seu president, Salva Vendrell, l'impacte del congrés en la restauració s'ha reduït: "Ja no es produeix l'allau de reserves d'altres èpoques", deia Vendrell aquesta setmana, sense concretar una xifra de l'impacte econòmic per al sector.
L'oci nocturn també és un sector que recull part rellevant de la despesa de les desenes de milers de congressistes, que poden elevar la facturació dels locals de restauració i oci nocturn barcelonins fins als 96 milions d'euros aquest any –un 18% menys que el 2019–, segons les dades que maneja la Federació Catalana d'Associacions d'Activitats de Restauració i Musicals. La xifra surt del càlcul de la mateixa patronal, que atribueix una despesa de prop de 1.200 euros –100 més que el 2019 per la inflació– per part dels 80.000 visitants previstos per a aquesta edició.
Com es fa el càlcul?
Les xifres surten d'una estimació de despesa directa de la mateixa organització i dels congressistes: als alts directius se'ls n'atribueix una de molt superior a la dels visitants amb menys capacitat adquisitiva, igual que als directius internacionals, davant d'aquells provinents d'Espanya o Catalunya. A aquesta primera capa de consum de béns i serveis directes s'hi ha d'incloure tota la cadena de valor, així com els llocs de feina temporals creats.
Més enllà d'això, hi ha els efectes induïts, com les variacions en el consum de les llars provocades pels increments en les rendes salarials a causa dels efectes directes i indirectes, els increments d'activitat de les empreses que participen en l'esdeveniment i, a llarg termini, l'efecte llegat: el Mobile ha posicionat Barcelona com una de les principals ciutats europees en atracció d'inversions tecnològiques. “Algun dia, d'aquí a 200 anys, quan potser el MWC ja no estigui al centre del debat, continuarà havent-hi un ecosistema tecnològic a Barcelona i aquesta serà l’herència que quedarà”, va dir aquest cap de setmana el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman.
"A vegades sento algunes dades que dius: o no sé treballar o no sé com m'ho faig. A mi no em surten aquests números", assenyala el president d'Élite Taxi, Olivier Contel. Explica que els dies que dura el Mobile es produeix un col·lapse viari en hores punta que fa que el negoci sigui per al sector menys rodó del que es pensa, fins al punt que poden treure més rèdit econòmic de congressos més petits perquè poden fer més serveis. Tot i això, Contel assegura que poden arribar a facturar un 20% més durant els tres dies del MWC, durant els quals els carrers de la ciutat també s'inunden de furgonetes negres que transporten congressistes.
El director general de Grup Duquesa, Eduard Torres, que té els hotels Duquesa de Cardona i Duquesa Suites, explica que el client del MWC destaca per la seva capacitat adquisitiva: "Venen executius d'alt nivell. És el diferencial del Mobile respecte a altres fires". Assegura que el congrés els salva el mes de febrer, elevant la facturació un 50% respecte al gener. "Durant els dies de Mobile tenim plena ocupació i el preu de l'habitació és tres vegades més alt de l'habitual", afegeix. La majoria de reserves, de tres i quatre nits, arrib a través de la GSMA.
El restaurant Enigma, ubicat al barri de Sant Antoni de Barcelona, acostuma a estar sempre ple, de manera que quan arriba el Mobile, el que canvia és el tipus de client. Principalment, són congressistes asiàtics, lloguen tot el local i consumeixen un menú especial. També es caracteritzen per fer una forta despesa en vins. "Tenen clar el que volen. Ens demanen la carta de vins una setmana abans", explica Tristán López, portaveu del restaurant. Fa uns anys eren les empreses americanes, com Facebook i Intel, i per a aquesta edició tenen reservats dos esdeveniments de grans empreses de telefonia asiàtiques.