L'aixecament de peatges a Catalunya deixarà finalment sense feina 348 treballadors

Abertis ja ha comunicat l'ERO als sindicats

Catalunya, saturada de peatges
2 min

El 31 d'agost serà l'últim dia que es pagarà peatge en diverses autopistes de Catalunya. Com a mínim de moment, perquè el govern espanyol ja ha mostrat la intenció de posar autovies de pagament a tot Espanya a partir del 2024. Les vies que aixecaran barreres a partir de l'1 de setembre són l'AP-7 entre Salou i la Jonquera; l’AP-2, l’autopista que uneix l’AP-7 amb Saragossa passant per Lleida; la C-31; el tram nord de la C-32 entre Montgat i Palafolls; i finalment la C-33, entre Barcelona i Montmeló. I aquesta obertura de barreres de poc més de 450 quilòmetres comportarà que Abertis, i en concret les filials Acesa, Invicat i Autopistas España, facin fora 348 treballadors, una mica menys dels que preveien els sindicats (408). La majoria d'ells es dediquen al cobrament de peatges o són als serveis centrals. L'empresa justifica l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) "per la finalització el 31 d'agost del contracte de concessió d'aquestes vies de pagament i la reversió a l'administració", segons ha exposat aquest dimarts en un comunicat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els sindicats volen millorar les indemnitzacions

Ara els representants sindicals han de nomenar quins membres integraran la taula negociadora. Inicialment les indemnitzacions que rebran els afectats per ERO seran les prefixades al conveni col·lectiu i que són les que van rebre els de la filial d'Abertis, Aumar, que tenia la concessió de l'AP-7 fins a Tarragona. Es tracta de 45 dies per any treballat amb un topall de 42 mesos dels empleats previs al 2012 i de 33 dies per any treballat amb un màxim de 24 mesos per als exercicis treballats a partir d'aquell any. L'acord també recollia mesures complementàries com un conveni especial per als afectats amb 55 o més anys o una assegurança mèdica durant un any. "Intentarem millorar les indemnitzacions durant les negociacions", han avançat fonts sindicals a l'ARA.

No són els primers peatges que s'aixequen a Catalunya. L'1 de gener del 2020 es va obrir el del tram de l'AP-7 entre Salou i Alacant: en aquest cas eren pocs quilòmetres els que transcorrien per territori català i va deixar sense feina 136 persones juntament amb els treballadors afectats per l'aixecament de barreres de l'AP-4 entre Sevilla a Cadis. Un cop aplicat l'ERO, la plantilla d'Abertis a l'Estat quedarà reduïda només a 650 treballadors.

stats