Airbus no fabricarà més l'avió gegant A380 i fa perillar 3.500 llocs de feina
El constructor aeronàutic posarà fi a aquest model el 2021 per la caiguda de la demanda d'Emirates
ParísEl constructor aeronàutic europeu Airbus deixarà de fabricar a partir del 2021 l'avió gegant A380, buc insígnia de la companyia, segons ha anunciat aquest dijous. L'empresa amb seu a Tolosa va incrementar els seus beneficis en un 29% el 2018 fins als 3.054 milions d'euros, però ha pres aquesta decisió per la falta de demanda d'aquest model. L'anunci s'ha vist precipitat per la reducció de comandes del seu principal client, Emirates, que ha substituït part dels seus encàrrecs pels models A330-900 i A350-900, que li semblen més eficients.
Airbus ha fixat en fins a 3.500 els llocs de feina que poden quedar afectats durant els pròxims tres anys per la decisió sobre el model A380. A Espanya hi ha uns 200 empleats que treballen el programa que desenvolupa aquest avió a les plantes d'Illescas (Toledo), Getafe (Madrid), Puerto Real (Cadis) i Tablada (Sevilla).
El conseller delegat d'Airbus, Tom Enders, ha admès en una roda de premsa que assumir la fi de la fabricació de l'A380 ha sigut "dolorós", però ha recalcat que en els negocis "cal basar les decisions en fets, no en emocions". El programa A380 es va llançar el desembre del 2000 i el primer avió va començar a volar el 2007. La companyia ha renunciat a la seva producció, però el programa es mantindrà actiu mentre els clients continuïn operant aquest model, considerat l'avió de passatgers més gran del món.
Airbus va ser conscient fa dues dècades que el seu mercat seria limitat i ara ha confirmat les prediccions dels que van advertir que era un projecte arriscat. "Sabíem poca cosa de com seria el món actual. És fàcil dir «Com pot ser que no us n'adonéssiu», però va ser un programa basat en una anàlisi detallada. Allargar-lo, modificar-lo amb nous motors, no té sentit", ha dit Enders durant la intervenció, en la qual també s'ha acomiadat de l'empresa.