TECNOLOGIA

Airbnb limitarà el nombre de pisos que pot oferir cada usuari

La plataforma pica l’ullet a ciutats com Barcelona i s’ofereix a col·laborar

Brian Chesky, cofundador de la plataforma, en una imatge d’arxiu.
Júlia Manresa
13/11/2015
3 min

ParísAirbnb afluixa per acostar-se a les administracions municipals. La plataforma de lloguer d’habitacions i apartaments entre particulars vol fer les paus amb Barcelona i altres ciutats on encara té problemes per poder operar amb llibertat. Per aconseguir-ho, la plataforma està disposada a limitar la quantitat d’anuncis d’aquelles persones propietàries de més d’un apartament i també a fer pública informació de la seva activitat en cada ciutat de manera periòdica. Així ho va anunciar ahir la companyia en l’esdeveniment que reuneix amfitrions de tot el món a París, la seva primera ciutat en oferta d’allotjament.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Malgrat la victòria en el referèndum de San Francisco d’ara fa una setmana, on els ciutadans van portar a les urnes la limitació a 75 dies del lloguer d’habitacions i apartaments, Airbnb no vol seguir el camí marcat per Uber, que té litigis oberts en tribunals de mig món. “La majoria malinterpreten Airbnb; volem establir acords amb les ciutats i demostrar que la nostra activitat és més beneficiosa que perjudicial”, va dir Brian Chesky, conseller delegat i cofundador d’Airbnb, en resposta a les crítiques que diuen que la plataforma agrupa autèntics negocis encoberts, més que no pas particulars que hi busquen uns diners extra.

Establir ponts amb les ciutats

El principal mercat d’aquesta multinacional nord-americana és Europa. Tot i haver nascut a San Francisco, París és la seva primera ciutat i Roma, Barcelona i Londres es disputen la tercera posició del podi per darrere de Nova York. Per això bona part de les polítiques anunciades ahir piquen l’ullet a l’ajuntament d’Ada Colau. Aquest estiu l’alcaldessa de la capital catalana va anunciar la congelació de la concessió de llicències turístiques, cosa que impedia que els apartaments d’Airbnb poguessin regular la seva situació i abonar la taxa turística. A més, va sol·licitar a aquesta plataforma i a Booking.com que donessin a conèixer la identitat dels anunciants d’apartaments il·legals. La segona hi va accedir, però Airbnb va preferir mantenir la privacitat dels usuaris.

L’ull posat a Barcelona

Per mirar de desencallar la situació i per recuperar la imatge més essencial de l’economia col·laborativa, Airbnb “s’adaptarà a les necessitats de cada ciutat”, segons va afirmar ahir Chris Lahene, el seu responsable de polítiques globals i afers públics. A partir d’ara, la plataforma de lloguer turístic entre particulars oferirà un paquet de dades que queda lluny del que ajuntaments com el de Barcelona o Nova York van demanar, però que pretén ser un primer pas. Entre algunes de les informacions que Airbnb compartirà n’hi ha una clarament relacionada amb les “necessitats històriques”, en paraules de Lahene, de Barcelona: calcular el nombre d’amfitrions que “gràcies a llogar casa seva han aconseguit evitar desnonaments”. A més, l’empresa es compromet a facilitar els ingressos mitjans dels seus amfitrions, la localització dels apartaments o la despesa i l’estada mitjanes.

“Amb aquesta iniciativa volem acostar posicions amb ciutats com Barcelona i esperem poder atendre les seves especificitats”, va dir el responsable de polítiques globals d’Airbnb. En aquest sentit, els directius d’aquesta empresa també han anunciat la intenció de prioritzar d’ara endavant les primeres residències entre els seus anuncis i la limitació dels anuncis múltiples a aquells propietaris de diversos apartaments que utilitzen la plataforma per fer negoci.

Aquest canvi d’actitud de la companyia valorada en 25.000 milions de dòlars arriba després d’haver invertit milions en una assegurança a nivell mundial per a hostes i amfitrions, i després d’incorporar el mateix Chris Lahene, expert en comunicació de crisi i exassessor polític de Bill Clinton. “Volem persuadir el món dels beneficis d’Airbnb”, va expressar. Amb aquest objectiu, Airbnb també té previst desplegar una xarxa de 100 “clubs” arreu del món que faran de lobi davant les autoritats per aconseguir poder operar “al costat de les administracions”. La intenció és fer-ho recaptant la taxa turística, promovent un “lloguer responsable” i evitant el que alguns els acusen d’haver provocat a la seva ciutat nativa: l’encariment del preu dels lloguers. Va ser això el que va inspirar el naixement d’Airbnb, quan els seus dos fundadors van llogar l’habitació que tenien lliure a l’apartament de San Francisco per arribar a final de mes.

stats