Campanya d'Airbnb perquè els usuaris pressionin les autoritats

La plataforma acusa Barcelona de beneficiar les grans empreses turístiques amb el pla urbanístic

Una captura del correu que la companyia va enviar als seus usuaris amb anuncis d'una sola adreça a Barcelona.
Júlia Manresa
10/03/2017
3 min

MadridS’acosta la calor i Airbnb apuja el to. Barcelona és una de les destinacions preferides dels usuaris d’aquesta plataforma de lloguer d’habitacions i apartaments turístics que no vol veure passar una altra Setmana Santa i, encara menys, un altre estiu sense tenir la situació normalitzada a la capital catalana. Per això, la companyia ha engegat una agressiva campanya en què demana directament als seus usuaris que escriguin als polítics catalans per defensar l’activitat de la plataforma i els fa arribar una eina perquè puguin escriure directament una desena d’alts càrrecs de laGeneralitat i l’Ajuntament de Barcelona. D’aquest últim, assegura que “està beneficiant les grans empreses turístiques per davant dels ciutadans”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Al mateix temps, però, un portaveu de la companyia assegura que les negociacions amb el consistori de la capital catalana estan més avançades que mai i, de fet, Airbnb s’ha reunit recentment amb les autoritats catalanes aprofitant el Mobile World Congress i algunes fonts de la Generalitat admeten que hi ha hagut avenços entre les dues parts. Per això sorprèn encara més aquest últim gir d’Airbnb. La plataforma, que ja està valorada en uns 24.000 milions de dòlars, assegura que la seva voluntat és explicar-se: “Airbnb vol facilitar que els ciutadans expliquin als polítics què vol dir compartir la llar”.

Per la seva banda, des de l’Ajuntament de Barcelona insisteixen que esperaran a què la Generalitat enllesteixi el reglament turístic, en el qual esperen que es mantingui l’autonomia del consistori per regular les particularitats del lloguer d’habitacions. Des de la Generalitat aclareixen que tots els correus rebuts es remeten al procés participatiu que hi ha obert perquè la ciutadania opini sobre com s’ha de regular l’economia col·laborativa.

Explicar el ‘home sharing’

“Envia un e-mail als polítics per defensar el home sharing”. Aquesta és la petició que Airbnb fa als usuaris que anuncien la seva residència habitual a Barcelona, o que són de la ciutat i fan servir Airbnb per viatjar (no als que tenen diversos anuncis o pisos vacacionals). La seva web ha habilitat un espai on poden escriure directament a 10 polítics, des de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; fins al vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, passant per alts càrrecs de les dues administracions. Airbnb els insta a escriure’ls perquè “a Catalunya el home sharing està en risc”.

Aquest és l’argument de força d’Airbnb. Compartir llar entre particulars per augmentar els ingressos d’una família, per exemple, és un discurs que sí que té cabuda en la política de l’ajuntament. La mateixa regidora d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, deia que el problema de la ciutat no està en “qui té una casa i lloga una habitació, perquè dóna servei a un veí”. Airbnb ha facilitat a aquest diari algunes de les cartes que s’han enviat.

En una d’elles, Núria, una veïna del Barri de Sant Antoni de 46 anys amb una fillla de 7 anys, explica que fa quatre anys que lloga dues habitacions a viatgers: “Vull expressar la meva preocupació [...] ja que d’aquesta activitat en depèn la meva família”. Per això, Airbnb reclama que no es consideri una activitat professional i que s’emmarqui en una regulació diferent, acusa l’Ajuntament de beneficiar les grans empreses turístiques i avisa que la Generalitat prepara una legislació restrictiva.

La força d’Airbnb com a lobi

“Hem vist al món que quan la nostra comunitat parla, els polítics escolten, per això envia un e-mail als polítics i defensa el home sharing”. De fet, una de les seves fortaleses és la comunitat d’usuaris. Per fer la tasca de lobi i defensar els seus interessos, Airbnb compta amb una estratègia molt diferent a la dels hotelers: milers d’usuaris convençuts dels beneficis de la plataforma i del model de turisme que promou, amb la involucració en activitats socials de cada ciutat i el turisme sostenible.

Chris Lehane: "És legítim que Barcelona no vulgui ser una altra Venècia"A més de fitxatges clau per atacar per la via política (l’actual responsable de polítiques públiques de la companyia va ser assessor de Bill Clinton). És coneguda la seva victòria a San Francisco on, després d’invertir vuit milions de dòlars, va tombar una iniciativa legislativa que en volia limitar l’activitat.

De fet, malgrat que la Generalitat fa temps que té en marxa una comissió parlamentària per regular l’economia col·laborativa i que Airbnb ha anat cedint en aspectes com el pagament de la taxa turística (però no en bloquejar els anuncis il·legals, com li demana el Govern), l’Ajuntament de Barcelona ha intensificat el setge contra la plataforma. Tot i això, totes tres parts asseguren haver acostat posicions. Per si de cas, però, Airbnb vol que ara siguin els seus usuaris els que prenguin part en la discussió.

stats