Cap de setmana negre a Vueling: 76.000 afectats al Prat en tres dies
BarcelonaAlmenys 76.000 persones, l’equivalent a tres quartes parts de l’aforament del Camp Nou, s’han vist afectades per la crisi de Vueling en només tres dies a l’aeroport del Prat. De tota manera, aquesta xifra inclou només les persones que havien de sortir en un vol des de Barcelona. Si es comptessin les que havien d’aterrar al Prat o les que volaven entre altres ciutats (un matrimoni va trigar 20 hores a volar des de Bilbao a Màlaga), la xifra es dispara encara més.
ANÀLISI: Vueling compleix 12 anys enmig de la seva pitjor crisi
Dels últims tres dies, el diumenge ha estat quan hi ha hagut més afectats, uns 27.000, segons els càlculs realitzats per aquest diari d’acord amb les dades de vols disponibles a les 8 del vespre. El diumenge, unes 25.500 persones van patir retards i al voltant de 1.600 van veure cancel·lat el seu vol. En total, 116 dels vols que diumenge ha operat Vueling des del Prat han registrat una d’aquestes incidències. Dit d’una altra manera, sis de cada deu vols de la companyia han tingut aquest diumenge algun d’aquests dos problemes.
En realitat, aquesta crisi de Vueling fa dies que dura. Fa setmanes que els retards són pràcticament una norma, que es cancel·len vols o fins i tot que la gent veu com les maletes no arriben al seu destí. Aquest cap de setmana, però, era un dels importants per l’inici de la campanya d’estiu, i això n’ha agreujat les conseqüències. La companyia havia promès que al juliol hauria posat ordre, però quan ha arribat el moment ha naufragat.
Ara bé, no ha estat fins aquest diumenge que les administracions han començat a moure’s per mirar de resoldre la situació. El ministeri de Foment –que com a responsable de l’espai aeri és la principal autoritat competent– ha anunciat l’obertura d’un expedient a l’aerolínia i la va convocar per avui a una reunió d’urgència per exigir-li “explicacions i mesures correctores immediates”. Hores abans, la Generalitat ja havia anunciat que també convocava la direcció de Vueling per avui a una reunió per demanar-li “un canvi d’actitud”. El president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, haurà de ser a Madrid per a la primera reunió i a Barcelona per a la segona. Paradoxes de la vida, si vol arribar-hi puntual segurament haurà de volar amb la competència o viatjar en AVE.
La pregunta ara és: de què servirà l’obertura d’aquest expedient? La llei de seguretat aèria és prou ambigua perquè el responsable d’aplicar les sancions pugui interpretar-la de diferents maneres. L’article 44.2 estableix com a “infracció greu” els retards “no justificats per temps superior a quatre hores”. Posteriorment, l’article 51 afirma que aquestes infraccions es converteixen en “molt greus” si hi ha reincidència. Aquesta és una de les claus. Què es considera reincident? L’estiu passat Vueling ja va tenir una crisi important de retards i cancel·lacions, i en les últimes setmanes aquests problemes han sigut més que habituals. De tota manera, qui decidirà si Vueling ha sigut reincident és Foment.
En el cas que el govern central consideri que Vueling ha comès només una infracció greu, la multa seria d’entre 70.000 i 250.000 euros. I si la veu molt greu, la sanció s’elevaria en una forquilla d’entre 250.001 i 4,5 milions d’euros.
Vacances al Prat en lloc de Praga
L’aeroport del Prat ha sigut aquest cap de setmana un llibre d’històries per no dormir. Darrere de cada vol cancel·lat o amb retard hi havia infinitat d’històries particulars. Ahir la majoria eren històries de vacances escapçades, informa Josep Ferrer. “Demà aniré a l’agència per anul·lar el circuit per Praga, Viena i Budapest”, deia un passatger després que li haguessin cancel·lat el vol de les 18.10 cap a la capital txeca. L’opció que li donava la companyia era volar dimarts al matí: “Això no m’interessa perquè perdo dos dies del viatge”, lamentava.
Força angoixats estaven els pares de l’Anna i la Berta, dues cosines de 15 anys que anaven a Cardiff a fer una estada lingüística. Sense que els haguessin posat cap problema van facturar amb normalitat: “Però quan els passatgers ja eren a l’avió els han fet baixar perquè els han dit que el pilot ja havia fet les seves hores de feina i havia de descansar”, deia una de les mares. Com que els van dir que el vol sortiria passada la mitjanit van optar per canviar el bitllet per viatjar un altre dia i finalment els van dir que podrien volar avui. Si no es cancel·la altre cop.
LES CLAUS
1. Què ha passat perquè hagi esclatat aquesta crisi a Vueling? En realitat, els problemes no han sorgit del no res. L’estiu passat ja va ser molt accidentat per a Vueling i en les últimes setmanes la companyia havia tingut problemes molt seriosos. L’aerolínia havia promès solucionar-los de cara al juliol, però això no ha passat.
2. ¿Es pot sancionar una companyia que provoca aquest caos? Sí. La llei estableix els criteris, però són interpretables. Per exemple, es considera una falta greu els endarreriments “no justificats” de més de quatre hores. I, si hi ha reincidència, la falta passa a ser “molt greu” i es fixa una multa d’entre 250.001 euros i 4,5 milions. Ara bé, tant la justificació dels retards com la reincidència poden ser criteris subjectius i, per tant, poden dependre de la voluntat política.
3. Per què Vueling és una aerolínia important? Tot i la seva joventut, aquesta és la primera aerolínia del Prat, amb una quota que s’acosta al 40%. És la reina absoluta d’aquest aeroport, ja que està molt per sobre de la resta. A més, és la tercera companyia aèria d’Espanya, darrere de Ryanair i Iberia.
4. Què diu la companyia? Divendres, per primer cop, va demanar disculpes pels problemes ocasionats i ahir va tornar a demanar perdó. Tant els portaveus de l’empresa com els representants dels treballadors culpen l’anterior equip directiu, encapçalat per Alex Cruz, d’haver forçat la màquina i haver programat l’estiu molt per sobre de les possibilitats reals de la companyia. L’estiu passat ja ho van fer i, tot i els resultats nefastos per als passatgers, gràcies a això la companyia va guanyar més diners dels previstos.