Vida d'una pilot d'avió 'influencer': un món d'homes, aurores boreals i molts botons
Alba Mangado compagina la seva feina en una aerolínia amb les xarxes socials, on explica els secrets de la professió
BarcelonaSaps què s'amaga sota la cabina d'un pilot d'avió? Per a què serveixen tots els botons del quadre de comandament? Com és veure una tempesta elèctrica mentre controles una aeronau a milers de metres d'altitud? Alba Mangado rebia moltes d'aquestes preguntes al seu Instagram quan penjava fotografies seves posant amb l'uniforme de pilot o panoràmiques de núvols i cels taronges capturades des de les alçades. "Em va començar a seguir molta gent que volia saber de mi i que em preguntava curiositats sobre l'aviació", explica aquesta primera oficial que ara compagina la seva feina en una aerolínia de llarg radi amb les xarxes socials. A la plataforma de Meta ja hi té més de 32.000 seguidors a qui pretén acostar la realitat que hi ha al darrere d'una feina que sovint encara s'associa amb el cosmopolitisme i el risc: "Vull que les persones que tenen por a volar vegin que no és tan estrany".
Mangado va decidir que seria pilot d'avió als 9 anys. Ningú a la seva família tenia cap mena de relació amb el sector i quan va entrar a l'acadèmia a la seva classe només eren quatre dones en una aula absolutament masculina. Ella va ser l'única que va acabar la carrera. Aleshores ja era el 2011 i la indústria aeronàutica també s'havia contagiat de les males dades d'ocupació. El seu pare la va animar a provar sort com a tripulant de cabina (TCP) en una aerolínia del Golf, de manera que Mangado es va passar quatre anys i mig vivint a Dubai. "Amb el temps la situació va anar millorant i em van contractar com a primer oficial a Ryanair", explica.
En els processos de selecció per aconseguir pujar a la cabina d'un avió hi ha altres passos més enllà d'enviar un currículum que compleixi els requisits i superar una entrevista personal: les companyies filtren els candidats segons el nombre d'hores de vol acumulades, els tipus de llicències que tenen i els idiomes que parlen, però també pels resultats d'una sèrie de tests psicotècnics. Per exemple, Mangado explica que algunes aerolínies poden testejar l'orientació espacial dels futurs comandants amb proves d'ordinador com situar la posició d'un avió amb una brúixola o fer passar el cursor per uns forats en un túnel a mesura que avança. A banda de qüestions tècniques sobre els comandaments (hi ha llibres específics per estudiar-les), a l'entrevista cara a cara també li han preguntat si ha discutit mai amb els companys de feina i com solucionaria aquesta situació a 10.000 metres d'altura. "Si has arribat fins aquí, et donaran les dates per fer la prova al simulador, i si ho superes, ja estaràs contractat", conclou.
"Les vistes que tenim ho compensen tot"
De moment Mangado ja ha pilotat els models B737 de Boeing, l'ATR i l'A330 d'Airbus i té preferits. "El Boeing és per gaudir-ne. M'encantava perquè és més receptiu. El model és més antic i no està tot tan automatitzat, així que notes més la conducció. Però pel confort prefereixo l'Airbus", comenta. De totes maneres, en qualsevol aeronau que ha agafat sempre pot gaudir d'una de les parts que més li agraden d'aquesta feina. "Les vistes que tenim ho compensen tot", diu. Aquesta primer oficial s'ha convertit en una col·leccionista d'albades i postes de sol. Des de la cabina ha sobrevolat el pol nord i ha tingut una vista privilegiada de les aurores boreals escandinaves. Una de les últimes distraccions a bord és observar els satèl·lits de Starlink, la companyia d'Elon Musk, que ha inundat el cel d'aquests petits punts brillants que sovint es mouen en constel·lació.
"Es romantitza molt aquesta professió. Després veus que molts procediments i converses sempre són els mateixos i perd una mica la màgia de quan estàs estudiant", admet Mangado. Així i tot, riu quan encara sent comentaris assegurant que els copilots no fan res durant el vol i que es dediquen a fer la becaina mentre posen el pilot automàtic. "Hi ha qui pensa que vivim una vida de luxe en hotels de cinc estrelles. No som gent estranya ni una elit", afegeix. La realitat, explica, és que és més habitual que quan arriben a una nova destinació estiguin tan cansats que les promeses de fer plans i sortir de festa amb tota la tripulació es canviïn per una becaina a l'habitació. La seva faceta com a influencer és sobretot un passatemps, però agraeix que li hagi servit per donar visibilitat al sector i, especialment, a les poques dones que estan als comandaments d'un avió. En el seu cas, amb l'afegit de ser mare: "Volar és tan vocacional que quan vaig incorporar-me de la baixa per maternitat vaig estar quatre mesos treballant a terra i després ja necessitava tornar-hi".