Finances personals

Tres recàrrecs (a més de l'equipatge de mà) que les aerolínies no haurien de cobrar

Fer pagar per reservar un seient continu als acompanyants d'un menor o per un canvi de nom són altres pràctiques qüestionades

4 min
Un grup de passatgers esperanta per facturar el seu equipatge

BarcelonaLa nit de dijous a divendres es va produir el solstici d'estiu a l'hemisferi nord, el moment en què la Terra té la seva màxima inclinació respecte al Sol i el tret de sortida –en termes estrictes d'astronomia– dels mesos de més calor. També és la temporada en què la massificació turística es dispara, els hotels pengen el cartell de complet i les aerolínies fan més negoci que mai. Davant d'aquest últim punt, les organitzacions de defensa dels drets dels consumidors tenen un recordatori per als qui aquest estiu decideixin agafar un avió durant les seves vacances. Més enllà de la llarga disputa judicial pel fet que moltes companyies de baix cost cobrin per l'equipatge de mà, hi ha altres clàusules abusives amb recàrrecs extra que els viatgers haurien de tenir en compte abans d'arribar a un aeroport.

Canviar el nom en la reserva

Compres uns bitllets per internet, lliscant entre pantalles que et demanen si vols una assegurança de viatge, llogar un cotxe o reservar un seient. Aconsegueixes arribar al pas final, fas el pagament i un correu electrònic et felicita pel vol que podràs agafar en unes setmanes. Amb l'inconvenient que en aquell missatge –que potser no has vist fins uns dies més tard– t'adones d'un detall important: uns cognoms amb l'ordre invertit o un nom de pila on hi ha una lletra equivocada, que converteixen aquella reserva en un tros de paper mullat.

Algunes companyies aèries han instaurat a les seves condicions la política per la qual canviar la identitat del passatger també té un cost. Per exemple, Ryanair permet modificar gratuïtament l'ordre del nom i els cognoms o un màxim de tres caràcters per nom, però només un cop per cada passatger i fins a 48 hores després de fer la reserva. Si es descobreix l'error més tard, la companyia cobra 115 euros per la via online i 160 euros si es fa a través d'un agent. En el cas de Vueling, els canvis es poden fer sense cap cost extra fins dues hores abans de la sortida del vol, si no, el recàrrec és a partir de 50 euros per passatger i trajecte.

Així i tot, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) va dictar l'any passat una resolució de procediment sancionador que reconeixia el dret a la rectificació de les dades personals recollit en la normativa de protecció de dades arran de la reclamació d'un usuari que s'havia trobat amb aquest problema en una reserva a la plataforma eDreams. Així doncs, l'organisme defensa que la modificació d'aquesta informació, sempre que no suposi el canvi d'un passatger per un altre, hauria de ser gratuïta.

Facturar a l'aeroport

Aquesta és una política per la qual s'ha fet famosa, sobretot, l'aerolínia low cost per excel·lència. Encara que ara l'ús del mòbil per viatjar s'ha estès i la majoria de passatgers ensenyen el seu passi d'embarcament directament a la pantalla, Ryanair segueix cobrant una penalització si el client ha de gestionar la facturació a l'aeroport perquè no ho ha fet de manera online. Fer aquesta gestió presencialment al taulell tindrà un cost a partir de 55 euros (és gratuït amb la tarifa Flexi Plus). D'altra banda, en cas que hagi d'imprimir el bitllet haurà de pagar 20 euros. Això pot ser un problema en cas d'aeroports com els marroquins, on l'aerolínia només accepta la versió física del passatge. Una sentència del Tribunal Suprem del 2021 va donar la raó a l'OCU sobre aquesta clàusula abusiva aplicada per Ryanair, que aleshores cobrava 40 euros per imprimir el bitllet. L'entitat també havia denunciat errors en el moment de fer el check in online amb Ryanair, que obligaven els clients a fer-lo de manera presencial i, per tant, pagant.

Reservar un seient contigu per a un menor o dependent

Viatjar amb menors d'edat o persones dependents és de per si més complicat que fer-ho d'altres maneres i algunes aerolínies de baix cost afegeixen a aquest embolic logístic un recàrrec econòmic. Per exemple, easyJet recomana a les famílies que escullin els seus seients amb antelació –amb un cost extra que pot anar des de 0,49 euros a 16,99 euros en funció de la filera i l'espai disponible– per assegurar que els pares podran seure al costat dels seus fills. "Si no has adquirit els seients per a la teva família, hauràs de realitzar el check in al més aviat possible per assegurar-te que tots seieu junts", explica la companyia a la seva web. easyJet assegura que el seu sistema d'assignació de seients sempre intenta col·locar junts tots els membres, però recorda que si ho deixes per a l'últim minut no poden garantir-ho. "És possible que només puguem organitzar això a l'aeroport o a bord, fet que pot causar-te retards a tu i a altres passatgers i pot resultar en el fet que no tots seieu junts", afirma.

A la multa de 150 milions d'euros que va imposar el govern espanyol a quatre aerolínies per cobrar per l'equipatge de mà, el ministeri de Consum també feia referència a altres pràctiques abusives com fer pagar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar menors i persones dependents.

stats