El sudoku de l'ampliació del Prat
Diferents grups d'experts han intentat ampliar el ventall de solucions per fer créixer la infraestructura i mantenir viu el debat
BarcelonaQuan les converses entre el govern espanyol i el català es van encallar i es va paralitzar l'ampliació del Prat, res es va aturar del tot. La iniciativa mai va quedar oblidada, sobretot perquè les organitzacions empresarials del país es van esforçar perquè no fos així. En l'últim any i mig, entitats com la patronal Foment del Treball i el Cercle d'Economia s'han encarregat que a través de comissions de treball o posicionaments quedi clar que la seva voluntat de millorar la infraestructura segueix viva. Però de què s'ha parlat en aquests grups formats per perfils de tota mena i quines solucions s'hi estan coent? ¿Han servit per avançar i fer que el debat sigui més plural?
L'estiu del 2021, una primera taula institucional va aconseguir reunir les administracions espanyola, la catalana, Aena i els ajuntaments afectats per intentar consensuar com havia de créixer l'aeroport. La Generalitat també va impulsar una segona taula tècnica, amb experts en representació de cada una de les parts, per on havien de passar i presentar-se alternatives a la principal proposta d'Aena: allargar la tercera pista en 500 metres, una opció que afecta l'espai natural protegit de l'estany de la Ricarda. Però la implosió de l'acord per les tensions dins els mateixos executius va fer que el debat fos ben curt, i els resultats, decebedors.
Un cop el projecte semblava enterrat i coincidint amb la seva victòria a les eleccions a la presidència al Cercle d'Economia, el flamant nou dirigent de l'entitat, Jaume Guardiola, va intentar reprendre la campanya a favor de l'ampliació del Prat amb la creació d'un espai públic de debat sobre el futur de la infraestructura. A la pràctica, però, la seva intenció va quedar reduïda al desig d'organitzar actes i fòrums al voltant d'aquesta temàtica que, de moment, encara no s'han produït.
Qui ha acabat liderant aquesta iniciativa és la patronal catalana Foment del Treball. El setembre de l'any passat, l'organització empresarial va posar en marxa una comissió per resoldre el gran sudoku. El grup va començar amb 25 membres, nombre que s'ha ampliat a 42 i que recull perfils tan dispars com el del president del Gremi d'Hotels, Jordi Clos, o el de l'associació d'empreses digitals Tech Barcelona, Miguel Vicente. Des de fa poc també hi és el director general del Cercle d'Economia, Miquel Nadal.
Dijous alguns dels membres de la comissió i Josep Sánchez Llibre, president de Foment, van reivindicar que segueixen treballant en la publicació d'un informe al juny o al juliol, amb les conclusions que han extret d'escoltar compareixences de personalitats i experts com el president de la Fira, Pau Relat; l'enginyer aeronàutic Joan Rojas; l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, o els secretaris generals de CCOO i la UGT a Catalunya, Javier Pacheco i Camil Ros. Aquestes trobades es produeixen quinzenalment cada dos dilluns.
Des de la patronal asseguren que d'aquestes intervencions n'han sortit nou propostes per millorar l'aeroport del Prat, entre les quals també hi inclouen l'opció de construir una pista marítima impulsada per un grup d'experts independent (un d'ells és l'enginyer naval Joaquim Coello, que també forma part de la comissió, però no va arribar a presentar la idea en aquest espai). Tot i així, fonts consultades per l'ARA qüestionen que les iniciatives que s'han plantejat siguin tantes. "La veritat, no soc conscient que hi hagi nou propostes damunt la taula", afirma una veu. Una segona font també assegura que no li surten els números quan recompta les opcions que s'han sentit a la comissió. "Per ara no està madur. Ni tan sols entre els convençuts hi ha una proposta de consens", apunten sobre els avenços en el debat.
Les opcions per al debat del Prat
Quines són aquestes opcions que ja han passat per les sales de reunions de Foment? A més d'allargar la pista curta en 500 metres cap a l'est, el que demana Aena, també s'ha parlat d'una versió menys invasiva: que només siguin 300 o 350 metres de pista, de manera que no arribi a ocupar la llacuna de la Ricarda (tot i que igualment caldria fer compensacions ambientals en altres zones). Una altra proposta seria que l'allargament es repartís entre l'est i l'oest, a totes dues bandes de la pista. Una quarta alternativa és la pista marítima, que aquesta setmana ha aixecat recels i crítiques. A aquestes idees, se n'hi suma una que és tabú per a alguns dels municipis afectats: operar l'aeroport amb pistes segregades, de manera que l'impacte acústic sobre zones com Gavà Mar seria més gran. L'altra solució que han escoltat passa directament per mantenir l'statu quo, optimitzar l'ús de les pistes actuals i promoure que les companyies aèries facin servir més els aeroports de Girona i Reus.
Aquesta, però, no serà l'última comissió que intenti buscar el consens a còpia de reunions i presentacions de PowerPoint: l'acord pressupostari entre ERC i el PSC també inclou la creació d'un nou grup que concreti la seva promesa de modernitzar i augmentar la capacitat del Prat.