Sostenibilitat

S'han acabat els vols 'verds': el pla de la UE contra l'ecoblanqueig

El Consell i el Parlament Europeu acorden eliminar les etiquetes 'eco', 'bio' i 'natural' sense certificats oficials

Un avió de Ryanair
21/09/2023
2 min

Brussel·lesNou pas endavant de la Unió Europea a favor de l'economia circular i contra el canvi climàtic. El Consell i el Parlament Europeu han acordat aquest dimecres donar llum verda a la iniciativa que vol acabar amb l'ecoblanqueig —també conegut com a ecopostureig—, que és la pràctica d'algunes empreses d'empaquetar o etiquetar els seus productes d'una manera que dona a entendre que es tracta de productes sostenibles. A l'hora de la veritat, però, encara que l'embolcall sigui de color verd o dugui algun tipus de segell bio, sovint aquestes marques no són respectuoses amb el medi ambient o, almenys, no ho han acreditat de forma oficial.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una de les publicitats amb les quals el bloc vol acabar és la que fan diferents aerolínies, que asseguren que compensen d'alguna manera —encara més si el consumidor paga un extra— el diòxid que carboni que emet el vol. D'aquesta manera, les companyies aèries ja no podran vendre que "el producte acaba tenint un impacte mediambiental neutre, menor o millorat". En aquest sentit, es prohibiran totes les etiquetes que no estiguin aprovades per autoritats públiques. És a dir, les marques no podran assegurar que els seus productes són de quilòmetre zero, bio, verds, naturals o fabricats artesanalment si no està comprovat.

Els embolcalls i la publicitat tampoc podran contenir missatges ambigus o poc justificats com, per exemple, "Suc respectuós amb les abelles", "Crema solar respectuosa amb els oceans", "Samarreta feta amb plàstic reciclat", "Envàs fabricat amb un 30% de plàstic reciclat" o "Plàtans compromesos amb la reducció de les emissions de CO₂". Aquests només són alguns dels exemples que Brussel·les ha identificat a l'analitzar unes 230 ecoetiquetes, el 53% de les quals contenien missatges confusos i injustificables. A més, el 40% publicitaven informació falsa.

Els cartutxos de les impressores es gasten fins al final

També es prohibirà que les grans tecnològiques assegurin que s'han d'actualitzar les seves aplicacions de manera obligatòria pel bé del dispositiu quan, en realitat, només milloren la funcionalitat de la seva aplicació. A més, tampoc es podrà recomanar als consumidors que canviïn i comprin la versió més nova del producte abans d'hora per unes suposades millores inexistents o que no es poden certificar. És a dir, les companyies d'impressores no podran recomanar reomplir el cartutx de tinta fins que no estigui del tot esgotat.

Un altre dels punts més destacats de la normativa europea és l'obligatorietat de les marques d'informar els consumidors de manera visible i intel·ligible sobre si el producte que estan comprant conté algun element que provoca obsolescència programada, sobre si es veuran obligats a comprar recanvis al fabricant original i sobre els anys de garantia dels quals gaudeix l'objecte.

Després de l'acord signat entre el Consell i el Parlament Europeu, només falta que les dues institucions el certifiquin de manera oficial. Una vegada entri en vigor la iniciativa, els estats membres tindran dos anys per adaptar la seva legislació a la directiva legislativa europea. "Els consumidors disposaran d'informació necessària per prendre decisions ecològiques i adequades i tindran més protecció davant del bloqueig ecològic i social", ha destacat en nom del Consell de la UE Alberto Garzón, ministre de Consum espanyol.

stats