Aerolínies

Ryanair contra eDreams: la gran enemistat del negoci turístic

Un jutjat de Barcelona imposa mesures cautelars perquè l'aerolínia deixi d'insultar la tecnològica

Un avió de Ryanair enlairant-se a l’aeroport del Prat.
3 min

BarcelonaUna noia amb un barret pirata negre de rivets daurats –la resta de la seva indumentària ja no compleix amb l'estètica corsària– està a punt d'anunciar el guanyador. Porta un sobre marró d'oficina i, després de crear un mínim d'expectativa, en treu un full blanc amb un logo imprès. "Sorpresa, sorpresa... per cinquè mes consecutiu... és eDreams", revela. El premi que s'ha endut la companyia, però, no lloa les seves qualitats ni li reconeix cap mena de mèrit: Ryanair ha tornat a fer servir les xarxes socials i els comunicats oficials per coronar-la com l'agència de viatges online "pirata" del mes. El vídeo de temàtica bucanera segueix amb la mateixa treballadora de l'aerolínia acusant eDreams de ser una "estafa" i d'imposar recàrrecs als passatgers que compren els vols de la low cost irlandesa a través d'aquesta plataforma.

Aquest és només un exemple dels molts xocs en l'últim enfrontament entre l'aerolínia i la companyia tecnològica amb seu operativa a Barcelona, al qual ara un jutjat mercantil de Barcelona ha demanat posar fre (de moment). Com ha pogut comprovar l'ARA, la magistrada ha estimat les mesures cautelars que reclamava eDreams en la seva demanda i ara Ryanair haurà d'aturar les manifestacions publicitàries en les quals es referia al servei de subscripció de viatges Prime amb expressions com "estafa", "engany" o "pirata", sigui en anglès o en castellà, acompanyades amb imatges associades a aquests entusiastes del saqueig marítim. Quin és l'origen d'aquesta enemistat i per què la companyia aèria fa mesos que publica missatges contra la plataforma?

L'aversió de Ryanair cap als portals de reserves turístiques no és nova, ni tampoc exclusiva d'eDreams. L'aerolínia ha criticat repetidament les companyies que fan negoci com a agregadors de tota l'oferta en el sector de l'aviació i els viatges organitzats, a qui acusa d'afegir sobrecostos en el procés de reserva per endur-se un pessic extra a costa dels seus viatgers. Aquesta enemistat, però, es va accentuar a principis del 2024, quan la low cost va començar a penjar a les seves xarxes i a la web corporativa els resultats d'aquest particular concurs per coronar una agència de viatges online com el "pirata" del mes. Gairebé en totes les edicions, la premiada ha estat eDreams. Per exemple, al maig l'assenyalava per cobrar 28,04 euros de més ("més del doble") als clients per un vol d'anada que es venia per 12,99 euros a Ryanair.com.

Aquest conflicte s'ha repetit amb altres empreses com Lastminute.com, Opodo o Booking.com, mentre que la irlandesa n'ha acabat amnistiant d'altres com El Corte Inglés, Loveholidays, Kiwi, TUI, On the Beach o eSky, amb qui ha arribat a acords de col·laboració. "L'estratègia de difamació de Ryanair, que també ha tingut com a objectiu moltes altres agències, busca coaccionar els competidors perquè signin acords de distribució anticompetitius i perjudicials per als consumidors", denuncien des d'eDreams. En el seu cas, però, la batalla ha anat més enllà que amb altres competidors, i Ryanair fins i tot va demanar al ministeri de Consum a l'abril que "il·legalitzi" la subscripció Prime per "estafa", ja que, segons assegura, combina "marges ocults" i "descomptes ficticis" per enganyar els "consumidors desprevinguts". El departament que supervisa Pablo Bustinduy encara no s'ha pronunciat sobre la disputa.

Conflictes a Itàlia i Alemanya

Aquesta escalada de l'hostilitat entre Ryanair i eDreams coincideix, precisament, amb més baralles entre totes dues empreses en altres mercats. A Itàlia, s'han vist involucrades en una denúncia per procediments antimonopoli que la plataforma tecnològica ha impulsat juntament amb més actors de la indústria turística del país. eDreams defensa que l'aerolínia va començar una campanya de difamació contra ells com a resposta a aquesta investigació i que l'Agència de Competència Italiana (AGCM) els dona la raó, mentre que la companyia aèria assegura tot el contrari. "eDreams va enganyar l'AGCM afirmant falsament que existia un risc immediat per a la seva pròpia supervivència si no podia seguir cobrant de més pels vols de Ryanair", va reivindicar la irlandesa en un comunicat.

A Alemanya cadascuna celebra una victòria legal pròpia. Ryanair va aconseguir una ordre judicial del Tribunal Regional de Berlín al desembre que dictaminava que l'ús de la paraula descompte en el programa Prime d'eDreams era enganyós, mentre que la corporació nascuda a Barcelona insisteix que els tribunals alemanys també han ordenat a l'aerolínia que aturi diverses pràctiques perjudicials per als consumidors, com ara cobrar per l'ús de mètodes de pagament específics o la falta de transparència a l'hora de proporcionar el preu final durant el procés de reserva dels vols. El litigi als jutjats de Barcelona decidirà si poden seguir intercanviant insults a l'Estat o es veuen obligades a fer les paus.

stats