Economia Aerolínies 13/02/2023

La pista sobre el mar aixeca crítiques i recels

Entitats ecologistes i experts aeroportuaris no veuen amb bons ulls la construcció pel cost ambiental i econòmic

4 min
Aeroport del Prat

BarcelonaLa proposta de construir una pista sobre el mar com a alternativa per ampliar l'aeroport del Prat ja tenia detractors abans de tornar a sortir del calaix en el qual s'havia aparcat. Molts anys després, aquests mantenen la seva postura. Diverses entitats dedicades a la biodiversitat, ecòlegs i experts en infraestructures aeroportuàries qüestionen que s'intenti recuperar aquest projecte per part d'un grup promotor d'enginyers que demà explicarà el seu plantejament amb més detall, en una roda de premsa al Col·legi d'Economistes de Catalunya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Ja es va intentar fa vint anys i és una bestiesa. És una inversió absolutament insostenible", critica Narcís Prat, professor emèrit de la UB i expert en conservació de la biodiversitat. Encara que els artífexs de la proposta defensen que té el suport de vuit ecòlegs de prestigi, Prat considera que des del punt de vista ambiental "no té cap sentit". L'acadèmic dubta que una obra d'aquesta envergadura contribueixi a regenerar la vida marina i recorda els problemes d'erosió que ja pateix el litoral català. "Altres ecòlegs entenem que el model de futur ha de ser un altre i que això va en la direcció contrària del que necessita el planeta", diu Prat.

Des de SEO/Birdlife, una de les organitzacions que denuncien la degradació dels ecosistemes del delta del Llobregat, tampoc veuen amb bons ulls aquesta alternativa a ampliar la tercera pista cap als espais protegits de l'estany de la Ricarda. "No hem tingut temps d'analitzar-la amb profunditat, però l'impacte ambiental està clar", apunta Cristina Sánchez, delegada de l'ONG a Catalunya. Sánchez remarca que, malgrat que el tros del front marítim on se situaria la pista no sigui un espai protegit, està envoltat de zones que sí que ho són. A més, insisteix en els riscos que podria suposar per a l'activitat aeroportuària la presència d'aus marítimes que sobrevolen la costa.

Sánchez ha remarcat que els diners destinats a aquesta inversió s'haurien de dedicar a reforçar altres infraestructures catalanes. "Donem sortida als aeroports que ja existeixen. Volem un model que redueixi les emissions, no podem donar el missatge que som un país preocupat per la biodiversitat i després prendre decisions com aquesta", ha afegit.

Dubtes i transparència

Per a Pere Suau-Sánchez, professor de la UOC i de la Cranfield University especialitzat en el sector aeri, un plantejament com el de construir una pista al mar només es pot entendre en un context en què mai s'han arribat a definir els objectius del debat. "El problema és que ens falta el pas previ. Què volem? Volem un aeroport amb més vols internacionals? Per què?", exposa. En aquest sentit, recorda que en aquesta conversa s'hauria de tenir en compte el moment actual en què es produeix, marcat per les transformacions del model de transport en plena emergència climàtica. "Ens hem de preguntar quina és la relació entre el transport i el canvi climàtic", diu.

Experts com Suau-Sánchez han insistit diverses vegades en la necessitat que s'estableixi un procés de decisió clar i que escolti tots els actors implicats en una possible ampliació de l'aeroport del Prat. "Més enllà de la solució final, el més important és arribar a una decisió que la societat globalment vegi com a correcta i alineada amb els seus valors. Així sí que la podràs implementar sense grans problemes", afegeix.

Altres veus del sector aeroportuari, que prefereixen mantenir-se en l'anonimat, expressen la seva perplexitat davant el ressorgiment d'una opció que semblava enterrada. De fet, suggereixen que recuperar la pista sobre el mar podria ser una manera de sondejar l'opinió pública i alhora fer que l'alternativa d'allargar la tercera pista i afectar la Ricarda soni menys polèmica. "És una barbaritat", sentencia una d'aquestes fonts. A més de l'aspecte de l'impacte ambiental, els detractors de la pista marítima també remarquen que el cost econòmic de les obres seria molt superior. Els promotors asseguren que la inversió seria d'uns 2.100 milions d'euros.

ERC es desmarca

Durant el cap de setmana ja es van produir algunes reaccions polítiques a la proposta, i aquest dilluns el debat també ha aparegut a les rodes de premsa de les formacions catalanes. La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, ha mostrat el seu rebuig a ampliar l'aeroport a través d'una pista al mar i ha remarcat que aquesta no és una idea que sorgeixi ni dels republicans ni del govern de la Generalitat. Tanmateix, ha defensat que la responsabilitat de l'executiu és "estudiar" totes les opcions que se li plantegen i ha criticat els que "s'aprofiten dels fets i en fan una interpretació desviada". En la seva opinió, convertir el Prat en un veritable hub intercontinental no passa per ampliar la pista "ni cap al mar ni cap a la Ricarda".

D'altra banda, la portaveu del PSC, Elia Tortolero, ha puntualitzat que la pista sobre el mar "té un inconvenient des del punt de vista ambiental", i ha recordat que l'acord pressupostari entre el Govern i el PSC estableix que "l'objectiu és l'augment de la capacitat de l'aeroport". D'aquesta manera, la socialista ha instat a "escoltar les propostes de les persones expertes en el tema i abordar-les en la comissió d'estudi" prevista per analitzar-ho tècnicament.

En episodis anteriors del projecte d'ampliació del Prat, els comuns ja s'havien posicionat en contra d'aquest model i han tornat a reiterar la seva postura. El portaveu de Catalunya en Comú, Joan Mena, ha considerat que fer una pista damunt del mar "és una proposta faraònica" i que qui la plantegi "té poc sentit del ridícul". El diputat de la formació lila ha insistit que aquesta opció "sembla una broma" i ha opinat que no reuniria "els requisits econòmics o mediambientals" perquè sigui una realitat. Els comuns han recordat que rebutgen l'ampliació del Prat, no únicament per motius econòmics i mediambientals, sinó també perquè potencia "un model turístic" que troben "insostenible". "Quan hi ha molts catalans que pateixen diàriament els retards de Rodalies, no té sentit destinar molts recursos a una pista al mar", ha dit el seu portaveu.

stats