El Parlament Europeu obliga els avions a utilitzar combustibles sostenibles: quins són?
Almenys el 2% del carburant que consumeixi el sector aeri haurà de ser sostenible el 2025, i el 70% el 2050
Brussel·lesNou pas endavant de la Unió Europea en la seva lluita contra el canvi climàtic. Aquest dimecres, el Parlament Europeu ha ratificat definitivament per una majoria aclaparadora (518 vots a favor, 97 en contra i 8 abstencions) la llei que obligarà els avions a consumir un mínim de combustible verd. La mesura, que ja va ser acordada per la cambra parlamentària i els estats membres, pretén reduir l'empremta de carboni de les aerolínies, que hauran d'anar substituint progressivament el consum de querosè per alternatives més verdes.
Els objectius, a curt i a mitjà termini, no són gaire ambiciosos. Concretament, a partir del 2025, almenys un 2% del combustible que consumeixi el sector de l'aviació haurà de ser verd. Aquest percentatge, però, anirà augmentant a poc a poc, gairebé cada cinc anys. El 2030 serà del 6%, el 2035 del 20%, el 2035 del 34%, el 2040 del 42% i, finalment, el 2050 del 70%. "Estic molt orgullós que el Parlament Europeu hagi tirat endavant aquesta ambiciosa llei de combustibles sostenibles. Amb aquesta regulació, ens acostem cada vegada més a la descarbonització de l'aviació", ha celebrat el portaveu de la iniciativa, l'eurodiputat de Ciutadans José Ramón Bauzá.
Tots els combustibles que es consideren verds
Ara bé, què entén la Unió Europea exactament com a combustible verd? Segons el text legislatiu votat aquest dimecres, s'hi inclouran l'hidrogen i tots els combustibles sintètics, així com la gran majoria de biocombustibles produïts a partir de residus biològics, agrícoles i forestals; algues, oli de cuina fet servir, determinats greixos animals o, entre d'altres, reciclats de plàstics i diferents tipus de deixalles. En canvi, no es consideraran verds tots aquells derivats dels pinsos i cultius alimentaris, especialment els que venen de l'oli de palma i de la soja, perquè —tal com remarca el Parlament Europeu en un comunicat— no s'alineen amb els mínims criteris de sostenibilitat de la Unió Europea.
Aquesta mesura forma part del macropaquet de lleis ecològiques que ha impulsat la Comissió Europea presidida per Ursula von der Leyen, que té com a objectiu reduir els gasos d'efecte hivernacle almenys un 55% el 2030 en comparació amb els nivells que s'emetien el 1990. La iniciativa dels combustibles sostenibles per a avions és una de les més destacades del pla verd perquè l'aviació provoca fins al 13,4% de les emissions de carboni de tot el sector de transport de la Unió Europea.