Nou rècord històric: l'aeroport del Prat supera per primer cop els 55 milions de passatgers
La infraestructura sobrepassa el límit teòric de capacitat en ple debat sobre el projecte d'ampliació


BarcelonaL'aeroport del Prat tanca el 2024 amb les xifres de passatgers més altes de la seva història. La infraestructura va superar per primera vegada els 55 milions de viatgers —concretament, 55.034.955—, un 10,3% més que el 2023. La dada és molt important per als defensors de l'ampliació d'aquesta instal·lació, perquè és el límit teòric fixat per a la capacitat de les terminals perquè l'operativa no se'n ressenti. De fet, el mateix gestor aeroportuari Aena ha remarcat aquest aspecte en el comunicat amb el qual ha compartit l'estadística: "Davant d'aquests números i fins que s'implementi l'eventual ampliació de la infraestructura, el creixement de l'aeroport estarà determinat per l'ús de les franges horàries del dia anomenades hores vall que encara queden disponibles, així com per la desestacionalització anual de l'activitat".
El desembre l'aeroport del Prat també va registrar un rècord mensual de passatgers, amb 4.072.436 usuaris, un 5,2% més que el mateix mes de l'any anterior. Del total de viatgers del 2024, 40,7 milions van agafar vols internacionals, cosa que suposa un 12,5% més; mentre que 14,2 ho van fer en vols estatals, cosa que representa un 4,2% més. Al llarg de l'any passat a l'aeroport es van gestionar 347.977 operacions, un increment del 9,1% respecte al 2023. Pel que fa a la càrrega, el volum de mercaderies també ha experimentat un increment i durant el 2024 es van transportar 181.688 tones, un 16,1% més.
El 2019 l'aeroport del Prat ja va marcar màxims i es va acostar força al límit teòric de capacitat. Just abans del xoc per la pandèmia de covid-19, va arribar als 52,6 milions de passatgers, fet que en el seu moment també va encendre el debat sobre una possible ampliació, amb propostes com l'allargament de la pista més pròxima al mar que afectava els espais naturals de la Ricarda.
Aena ha destacat que, mentre no se sàpiga el futur del projecte, "ha engegat múltiples iniciatives per continuar prestant un bon servei al passatger", com ara potenciar el programa BCN A Punt i inversions per més de 750 milions d'euros a les dues terminals. En aquest sentit, el grup ha insistit que ja està analitzant i posant en marxa les inversions necessàries que s'inclouran en la proposta del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) per al període 2027-2031, "per garantir com ha fet fins ara que les infraestructures estiguin dimensionades correctament per a la demanda futura". Els aeroports de la seva xarxa van tancar el 2024 amb 369.444.029 passatgers, un 8,5% més; van gestionar 3.203.747 moviments d'aeronaus, un 7,1% més; i van transportar 1.421.640 tones de mercaderies, un 18,1% més.
Girona s'acosta als dos milions de viatgers
Pel que fa als altres dos aeroports comercials de la xarxa d'Aena a Catalunya, el de Girona-Costa Brava es va acostar als dos milions de passatgers l'any passat —amb un total de 1.997.857 usuaris—, millorant un 25,9% les dades de l'any anterior. Pel que fa a enlairaments i aterratges, es van atendre 24.368 operacions, un 19,4% més comparat amb el 2023. D'altra banda, Reus va incrementar els passatgers en un 13% i va arribar a 1.181.520 el 2024. S'hi van fer 21.921 operacions, cosa que representa una pujada del 6,9%.