Aerolínies

Multes del Govern a aerolínies: més de 700.000 € en tres anys per vulnerar drets del consumidor

L'Agencia Catalana del Consum ha sancionat 18 companyies aèries des del 2021

BarcelonaEl sector aeri és una de les dianes habituals quan es tracta de reclamacions dels consumidors. El departament d'Empresa i Treball, a través de l'Agència Catalana del Consum, ha sancionat 18 aerolínies amb un import global de 706.808 euros en els darrers tres anys. En total s'han fet 246 actuacions en aquesta indústria des del 2021 i s'han obert 32 expedients sancionadors, dels quals 30 ja s’han resolt amb sanció.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“El Govern vol vetllar per garantir els drets dels consumidors a l’hora de volar, un servei considerat bàsic, que els darrers anys amb la irrupció de les companyies low cost ha experimentat un creixement exponencial, esdevenint un servei utilitzat per cada cop més ciutadans”, ha destacat el director de l'agència, Albert Melià Roset, en una atenció als mitjans de comunicació a l'aeroport de Barcelona per donar a conèixer aquestes dades.

Cargando
No hay anuncios

Els motius principals de les sancions són l’existència de pràctiques comercials deslleials, amb perjudici econòmic per als consumidors, així com la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum. D’altres infraccions tenen a veure amb la inclusió en els contractes de clàusules que limiten els drets dels consumidors, i per tant es consideren abusives, o amb incompliments pel que fa als serveis d’atenció a la clientela.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a les reclamacions, en aquests últims tres anys Consum n'ha gestionat fins a 4.781 relacionades amb incidències en vols, de les quals 2.938 (és a dir el 61%) s'han pogut resoldre per la via de la mediació. En canvi, 1.352 reclamacions s’han hagut d’arxivar perquè les companyies aèries no han acceptat la mediació. La subdirectora d'Atenció i Formació en Consum, Marta Rovira, ha remarcat que “les companyies aèries no accepten resoldre les reclamacions per la via de l’arbitratge, per tant des de Consum es treballa per fer que l’adhesió a l’arbitratge esdevingui obligatòria, especialment en els serveis bàsics”.

Inspector exclusiu per a Vueling i Ryanair

Vueling encapçala la llista d'aerolínies amb més reclamacions (1.384), seguida per Ryanair (1.115), Iberia (251), TAP Air Portugal (144), EasyJet (110) i Norwegian (101). En aquest sentit, Melià ha recordat que des del mes de març “l’Agència ha assignat un inspector per a cadascuna de les 10 empreses amb més reclamacions, entre les quals hi ha dues companyies aèries: Vueling i Ryanair”.

Cargando
No hay anuncios

Fonts de Vueling han puntualitzat sobre aquestes dades que, des de l'inici del 2021, "la companyia ha transportat a més de 43 milions de passatgers a l’aeroport del Prat, on té una quota de mercat del 41%". "El que comporta que les reclamacions [a Consum] han estat d’un 0,003%.

Les incidències que han generat més reclamacions són, amb diferència, les cancel·lacions i els retards. Un altre dels principals problemes té a veure amb l’equipatge i, concretament, amb el cobrament de suplements per les maletes de cabina, una pràctica que el Parlament Europeu pretén erradicar.