Aerolínies

Lucena (Aena) pressiona el Govern per ampliar el Prat

El president de l'operadora reclama "volar més i no menys" a la cimera mundial dels aeroports a Barcelona

El president d'Aena, Maurici Lucena, durant el congrés.
3 min

BarcelonaÉs possible fer compatible l'objectiu de descarbonització amb l'enlairament de més avions als aeroports? El president d'Aena, Maurici Lucena, creu que sí. El gestor aeroportuari espanyol és aquesta setmana l'amfitrió de l'edició del 2023 del WAGA, el congrés internacional que se celebra des de dilluns fins demà i que ha reunit prop de 700 delegats d'aquesta indústria a Barcelona per debatre sobre els reptes i assignatures pendents d'un negoci cada cop més qüestionat pel seu impacte ambiental.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Lucena ha aprofitat la seva intervenció en la conferència inaugural de l'esdeveniment per reivindicar el projecte més perseguit del seu mandat: l'ampliació de l'aeroport del Prat. El president d'Aena ha tornat a pressionar la Generalitat i ha recordat la importància d'arribar a un acord institucional amb l'administració catalana que permeti incrementar la capacitat actual de la infraestructura. "Fa dos anys ens vam enfrontar a un debat molt encès [...]. El principal objectiu continua sent intentar convèncer la societat barcelonina, catalana i espanyola", ha afirmat Lucena.

De la mateixa manera, el principal directiu d'Aena també vol aconseguir que l'opinió pública es convenci d'un altre missatge: "Volar més, no menys". En el seu discurs, Lucena ha defensat que és possible avançar cap al compliment dels objectius de reducció d'emissions contaminants, mentre les aerolínies i els aeroports continuen augmentant la seva capacitat. "Podem lluitar contra el canvi climàtic amb aquest increment de l'activitat", ha assegurat. En aquest sentit, ha remarcat "l'enorme valor econòmic" en termes de PIB i creació d'ocupació de la indústria aeroportuària i la seva contribució per mantenir la societat connectada, fins i tot a escala emocional: "Només cal veure la zona d'arribades d'un aeroport per demostrar-ho".

El congrés WAGA 2023 s'ha convertit en una celebració de la recuperació que ja viu el sector, després d'haver patit els pitjors anys de la seva història per l'impacte de la pandèmia. El director general d'ACI Europe –l'entitat que organitza l'esdeveniment–, Olivier Jankovec, ha confirmat que enguany la indústria finalment ha transitat cap a la "nova normalitat", especialment al Vell Continent, on el maig del 2023 pràcticament la meitat dels aeroports havien retornat als nivells de passatgers precovid. Alguns dels que encara no ho han aconseguit, ha matisat, també és perquè encara pateixen problemes externs, com la guerra a Ucraïna.

Reptes del sector

Jankovec ha identificat quins són els "punts dolorosos" que encara frenen el creixement del trànsit aeri, com la falta de personal qualificat, la insuficient capacitat aeroportuària, els retards en l'entrega de nous avions o les constants vagues de personal. Així i tot, el directiu també s'ha fet una pregunta que ressona al sector: "Quan s'acabarà la festa de la demanda?" Aquest estiu hem presenciat com les aerolínies han tingut marge per incrementar les seves tarifes, empeses per una demanda assedegada de viatjar més ara que no hi ha restriccions, però la indústria no té clar fins quan es mantindrà.

El vicepresident executiu d'Aena, Javier Marín, també ha parlat durant la jornada com a president d'ACI Europe per recordar que els problemes de caos i cues en alguns aeroports europeus de l'estiu passat s'han resolt de cara a aquesta nova campanya turística. A més, el directiu ha insistit que el sector està "completament compromès" amb la seva descarbonització, però ha subratllat que necessita més producció de biocombustible SAF (i obtenir-lo a un preu més barat) per aconseguir-ho. "Tenim dificultats i reptes, però ens poso un 10 com a nota", ha reblat Marín.

stats