L'ampliació del Prat

Josep Antoni Acebillo: "És més important modernitzar l'aeroport que ampliar-lo"

Presenta amb Albert Vilalta una proposta per allargar cap al mar la pista transversal

L'urbanista Josep Anton Acebillo
3 min

BarcelonaJosep Antoni Acebillo (Osca, 1946) va ser el responsable urbanístic de Barcelona durant l'alcaldia de Pasqual Maragall i va ser responsable en gran part de la transformació de la ciutat per als Jocs Olímpics del 1992. Ara, amb l'enginyer Albert Vilalta, ha presentat una nova proposta d'ampliació de l'aeroport del Prat. El seu projecte consisteix en allargar la pista transversal –tècnicament la pista 02 20– fins a l'interior del mar, amb un espigó. Una solució que, segons assegura, "és més barata" que les altres propostes que s'han fet, permet millorar l'operativa i "és respectuosa amb el medi ambient".

La nova proposta per al Prat

Pistes actuals

Proposta de nova pista

Zona protegida

AEROPORT

el Remolar

la Ricarda

Zona guanyada al mar

Pistes actuals

Proposta de nova pista

Zona protegida

AEROPORT

el Remolar

la Ricarda

Zona guanyada al mar

Pistes actuals

Proposta de nova pista

Zona protegida

AEROPORT

el Remolar

la Ricarda

Zona guanyada al mar

Segons Acebillo, la seva proposta permetria aconseguir una pista que arribaria als 3.700 metres de llargada o més, la qual cosa permetria l'enlairament d'avions de grans dimensions, per a vols intercontinentals, sense que el seu soroll afectés els veïns, perquè s'envolarien per sobre el mar. A més, la proposta d'Acebillo ampliaria en 70 hectàrees la zona humida del Remolar i estabilitzaria les platges del Prat.

Tot i això, Acebillo destaca que els fabricants d'avions estan deixant de fer grans aparells i les aerolínies cada cop encarreguen més avions de nova generació, més eficients, amb més autonomia i de materials menys pesants, cosa que permet que necessitin menys pista per poder enlairar-se.

L'exresponsable de les obres olímpiques es mostra crític amb el debat sobre l'aeroport. "És més important modernitzar que ampliar", i recorda que hi ha aeroports amb menys capacitat que el del Prat, com els de Zuric o Boston, "que són grans hubs internacionals". No s'està de criticar Aena, l'empresa sota control estatal que gestiona els aeroports. "Aena gestiona bé la quantitat, però no la qualitat", assegura.

"Cal canviar de xip, no es posa el pes on cal: creació d'ocupació, promoció del transport de càrrega i protecció de les zones humides", diu sobre el debat de l'ampliació del Prat. I tampoc estalvia crítiques als polítics: "Catalunya no es pot permetre el luxe de tenir aquest tema tan desatès".

En aquest sentit, Josep Antoni Acebillo indica que en la gestió del Prat hi ha grans assignatures pendents, com la connexió amb el tren d'alta velocitat, la millora de la connexió entre terminals i, sobretot, el desenvolupament d'una ciutat aeroportuària i la potenciació del transport de càrrega. "Si Madrid té mig milió de tones a l'any de càrrega, Barcelona hauria de tenir-ne un milió, i tot just arriba a les 177.000. Un aeroport hub ha de generar per cada milió de passatgers 1.000 llocs de treball directes i 5.000 indirectes", assegura Acebillo, i això implica transportar més càrrega i desenvolupar tota una àrea de negoci al voltant de l'aeroport.

Per promocionar el transport de càrrega, que significaria més vols nocturns, Acebillo considera que la seva proposta és adequada, perquè els avions es podrien enlairar en direcció al mar sense molestar pel soroll.

L'arquitecte defensa mediambientalment la seva proposta. No afecta la Ricarda, a diferència de la proposta inicial d'Aena. També defensa que durant els mesos d'estiu, quan el soroll pot afectar més els veïns, els vents permetrien que els avions s'enlairessin en direcció al mar, amb la qual cosa no afectaria els veïns de Castelldefels i Gavà.

Operativa

A més, Acebillo defensa que el fet que les pistes s'encreuin no ha d'afectar l'operativa. En aquest sentit, indica que hi ha importants aeroports, com Boston, en els quals les pistes s'encreuen, perquè això permet maximitzar l'ús del terreny. Respecte a l'espigó per créixer cap al mar, Acebillo assegura que ja existeix a altres aeroports, com Sydney, que té dos espigons perpendiculars al mar.

L'autor del projecte no quantifica la inversió que seria necessària per fer l'espigó cap a dins del mar que permetria allargar la pista transversal, però creu que seria més barat que altres propostes que s'han fet, com la de fer una pista totalment marina sobre pilones. "No n'hi ha cap al món sobre una superfície hipòstila. No dic que sigui impossible, però seria llençar els diners", assegura.

stats