Aerolínies

Iberia compra finalment Air Europa per 500 milions d'euros

L'operació es va anunciar per primera vegada el 2019 i s'havia arribat a aturar després de la pandèmia

Air Europa ha sigut una de les empreses que ha rebut ajuts.
2 min

BarcelonaLlum verda per a una fusió que per moments va semblar impossible. Finalment IAG, el hòlding d'aerolínies propietari d'Iberia, ha anunciat la compra d'Air Europa al grup Globalia per 500 milions d'euros després d'arribar a un acord. Segons ha explicat en un comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el grup adquirirà per 400 milions el 80% del capital social que encara no tenia de la companyia aèria amb seu a Palma –a l'estiu ja van convertir un préstec de 100 milions en una participació del 20% de l'empresa– i posa punt final a una operació que va anunciar per primer cop el novembre del 2019.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

IAG ha detallat que els primers 200 milions d'euros es pagaran quan es rebi l'aprovació per part de les autoritats de Competència: així doncs, 100 milions d'euros s'abonaran en accions ordinàries d'IAG i 100 milions d'euros en efectiu. En el segon i tercer exercici després que hi hagi via lliure per a l'operació s'abonaran 100 milions d'euros cada any, respectivament. Això no obstant, cal tenir en compte que l'acord està subjecte al que diguin els reguladors, un tràmit que es podria estirar fins a 18 mesos més. Globalia s'ha assegurat que el hòlding que també és propietari de Vueling, British Airways, Aer Lingus i Level es comprometi a pagar un break-fee de 50 milions d'euros en cas que es rescindeixi l'acord abans de la data de tancament.

El grup IAG havia acordat la compra d'Air Europa amb la intenció de créixer al mercat de l'Amèrica Llatina abans que la sacsejada de la pandèmia posés de cap per vall la indústria de les aerolínies. De fet, el xoc del coronavirus va obligar la companyia balear a demanar un rescat de 475 milions d'euros a la Sociedad Estatal de Participacions Industrials (SEPI) per sobreviure a la caiguda dràstica dels vols. Però l'escenari també havia canviat per a Iberia, que va proposar una rebaixa en el que estava disposada a pagar per Air Europa: els 1.000 milions d'euros que posava sobre la taula el 2019 es van retallar a la meitat, fins a 500 milions, el preu pel qual van acabar tancant l'operació el gener del 2021. Aquest pacte va durar poc, perquè el desembre del mateix any les dues empreses feien públic que la fusió se suspenia.

Creixement per a Barajas

De totes maneres, aquesta adquisició mai va quedar enterrada del tot i temps més tard es van reprendre les negociacions per trobar una fórmula que també convencés la Comissió Europea. En el seu comunicat, IAG continua defensant que la compra d'Air Europa farà que el seu hub a Barajas competeixi amb els aeroports més grans del continent i permetrà obrir rutes cap a noves destinacions. A més, el grup insisteix que l'operació implicarà beneficis "significatius" per als clients, ja que multiplicarà les oportunitats per viatjar dins de la seva xarxa. Quan es completi la compra, Air Europa passarà a estar sota la gestió d'Iberia.

stats