El govern espanyol multa amb 150 milions d'euros quatre aerolínies per cobrar per l'equipatge de mà
Les patronal espanyola de les aerolínies avisa que aquesta pràctica es podrà mantenir fins que la resolució sigui ferma
BarcelonaEl ministeri de Consum ha imposat una multa de 150 milions d'euros a les aerolínies Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea per cobrar l'equipatge de mà als passatgers després que fossin denunciades per diferents organitzacions de consumidors, segons ha avançat la SER i fonts de l'organització de consumidors Facua han confirmat a l'ARA.
Es tracta d'una multa històrica per la seva quantia. El ministeri de Consum no havia interposat una sanció tan elevada en cap àmbit, mentre que també és la més alta imposada a aerolínies per aquestes pràctiques. L'estiu passat el govern espanyol va obrir expedients a aquestes quatre companyies aèries davant les denúncies rebudes a fi d'investigar quatre pràctiques que podien ser considerades abusives.
Segons fonts del ministeri, aquestes eren cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar menors i persones dependents, la falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei, cobrar un suplement per l'equipatge de mà dels passatgers i no permetre el pagament en metàl·lic a l'aeroport per tots aquests o altres serveis.
Hauré de pagar a partir d'ara?
La política de tarifes d'aquestes aerolínies no canviarà fins que la sanció interposada pel ministeri de Consum sigui ferma, és a dir, que hagi esgotat primer la via administrativa i després, si és el cas, la judicial. Les aerolínies tenen fins a mitjans de juliol per recórrer la resolució, i aleshores el govern espanyol disposarà de tres mesos per resoldre.
En una roda de premsa aquest divendres, el president de l'Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, ha explicat que les aerolínies afectades ja preparen recursos d'alçada davant l'administració i no descarten la via judicial. L'organització, que aglutina més de 60 companyies aèries i el 85% del trànsit aeri a Espanya, ha defensat que les pràctiques comercials com cobrar l'equipatge a la cabina són perfectament legals i que la sanció va en contra de la normativa europea: "Suposa una ingerència en la fixació tarifària".
La investigació ha estat instruïda per la direcció general de Consum, que va ser qui va enviar les propostes de sanció i les raons a les companyies afectades. Aquestes van poder fer al·legacions davant la secretaria general de Consum i Joc, que es va encarregar d'estudiar-les juntament amb les propostes de resolució de la direcció general de Consum. Aleshores la secretaria va dictar la resolució i la va comunicar a les aerolínies fa unes setmanes. Ara, aquestes companyies tenen dret a presentar un recurs d'alçada davant el ministeri i, una vegada esgotada la via administrativa, podran anar als tribunals.
Una "fita històrica"
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que havia presentat diverses denúncies per posar de manifest aquestes infraccions, ha celebrat la resolució del ministeri i espera que les sancions serveixin com a exemple per a altres autoritats europees. L'associació de consumidors incideix en el fet que la sanció deixa clar que les companyies aèries poden determinar les mesures i pesos de l'equipatge de mà, però no per això poden cobrar cap import extra als passatgers. També recorda que la multa implica que les aerolínies no podran continuar realitzant aquestes pràctiques.
Facua ha recordat, també en un comunicat, que va denunciar aquestes pràctiques l'any 2018 i ha considerat la multa una fita històrica en la protecció dels drets dels consumidors. "Han estat gairebé sis anys batallant per aconseguir que les autoritats actuïn contra unes pràctiques per les quals les aerolínies han estat inflant il·lícitament els seus beneficis i per fi ho hem aconseguit", ha destacat el secretari general de l'organització, Rubén Sánchez. Ara, segons aquesta entitat de defensa dels drets dels comunidors, els consumidors tenen dret a reclamar la devolució d'aquests càrrecs extra, i els insta a interposar denúncies en cas de rebre una negativa per part de les companyies.
Per la seva banda, l'Organització Europea de Consumidors (BEUC, per les seves sigles en anglès) també ha manifestat el seu suport a la decisió del ministeri de Consum espanyol. El seu director d'assumptes jurídics i econòmics, Agustin Reyna, ha demanat normes a escala comunitària per a les polítiques d'equipatge de mà "per harmonitzar el que les aerolínies exigeixen als consumidors".