Les aerolínies hauran de compensar els retards de tots els vols d'una reserva encara que els operi una altra companyia
El TJUE en fa responsable l'empresa que ven els bitllets tot i que un trajecte sigui fora de la UE
BarcelonaEl Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha sentenciat que les companyies aèries de la UE hauran de compensar els clients que pateixin retards en vols amb connexió fora de la UE, encara que estiguin operats per aerolínies extracomunitàries.
La demanda va ser interposada per 11 passatgers d'un vol de la companyia txeca Ceske Aerolinie des de Praga fins a Bangkok (Tailàndia), amb escala a Abu Dhabi (Emirats Àrabs Units). Ceske operava el primer tram del viatge fins a Abu Dhabi, que va arribar puntual, mentre que la segona part es va fer amb un aparell de la companyia dels Emirats Etihad Airways, que va volar amb codi compartit amb Ceske i que va aterrar a l'aeroport de Bangkok amb un retard de més de vuit hores.
Els demandants van posar una reclamació a Ceske Aerolinie pel retard sofert, però l'aerolínia txeca es va espolsar la responsabilitat argumentant que el vol amb retard, malgrat tenir codi compartit, estava operat per una altra companyia.
No obstant, la sentència emesa aquesta divendres pel Tribunal Europeu indica que les aerolínies hauran de compensar els clients que pateixin retards en vols de connexió, encara que siguin entre dues destinacions de fora de la UE i operats per aerolínies extracomunitàries. Els magistrats han considerat que, en tractar-se d'una reserva amb origen en un estat membre de la UE (en el cas dels demandants, Txèquia), cal aplicar la normativa comunitària de protecció de drets dels viatgers.
A més, segons un comunicat del TJUE, "un vol amb una o més connexions directes que ha estat objecte d'una reserva única constitueix una unitat a efectes del dret a compensació dels passatgers". Per tant, els magistrats han conclòs que Ceske Aerolinie haurà de compensar els passatgers pel retard patit, malgrat ser un vol entre dos aeroports extracomunitaris d'una companyia no europea.
D'acord amb la sentència, un transportista aeri no es pot agafar a "la mala execució d'un vol posterior operat per un altre transportista" si ha estat l'encarregat d'efectuar la primera part del viatge.