Les aerolínies asseguren que la situació al Prat és "materialment millor" aquest estiu
Ryanair i el grup de Vueling, però, es desvinculen de l'impacte que poden tenir les vagues a Europa
Brussel·lesDesprés de dos estius de caos a l'aeroport del Prat, el sector de les aerolínies assegura que aquesta temporada la situació s'augura molt millor. "Estic content de dir que, gràcies a la cooperació entre l'aeroport, els proveïdors i les aerolínies, la situació a Barcelona està millorant molt", ha dit aquest dimecres Willie Walsh, conseller delegat del grup IAG, la família a la qual pertanyen Iberia i Vueling. El mateix ha assegurat Michael O'Leary, el conseller delegat de Ryanair, que ha qualificat de "materialment millor" la situació aquest any.
Les seves dues veus són claus per a la situació a l'aeroport del Prat perquè són dues de les principals aerolínies (de fet Vueling és la majoritària) i amb les seves declaracions d'aquest dimecres han insistit que si hi ha problemes a l'aeroport barceloní és a causa de factors externs, com ara les vagues de controladors que es van donar l'any passat a Marsella. "El que no podem és controlar l'impacte que poden tenir les vagues de Marsella a Barcelona", ha dit Walsh diverses vegades, reiterant que el 55% dels vols que surten de Barcelona han de passar per Marsella i que això perjudica greument el seu trànsit aeri.
De fet, el lobi europeu d'aerolínies calcula que el 70% dels seus retards es deuen a la mala gestió del trànsit aeri i la falta de personal i, per això, han comparegut aquest dimecres en roda de premsa a Brussel·les, per reclamar a les autoritats de la Unió Europea que aprofundeixin en l'espai aeri únic europeu i el control del trànsit aeri, que consideren que és manté "car i ineficient". Asseguren que entre el gener i el juny del 2019 hi ha hagut un 114% més de minuts de retard que el 2017 a causa precisament d'aquestes ineficiències, cosa que ha impactat a més de 25 milions de passatgers.
En el cas de Barcelona, O'Leary ha admès que l'aeroport pateix "injustament" l'impacte de la situació a Marsella, tot i que també ha volgut reconèixer els últims esforços de les autoritats franceses per millorar la situació. Tant O'Leary com Walsh han agraït diverses vegades la cooperació de les autoritats catalanes i espanyoles per millorar la situació, però no han volgut assegurar que no hi haurà retards aquest estiu perquè defensen que no hi poden fer res si queda afectat per vagues o restriccions de l'espai aeri en altres zones d'Europa.
A principis de maig, autoritats catalanes i espanyoles, però, auguraven que la temporada d'aquest any continuaria sent "complicada" perquè la infraestructura catalana necessita més personal i també més recursos, ja que està en rècords de passatgers, fregant la saturació. Per això es va anunciar que s'iniciaven els tràmits per a la instal·lació de la terminal satèl·lit.
La reivindicació del lobi de les aerolínies en aquest sentit és que s'actualitzi el marc regulador europeu per a l'espai aeri perquè es puguin preveure, impedir o gestionar més ràpidament les vagues o conflictes del sector. També asseguren que això reduiria un 10% les emissions de CO2 extres que provoca el seu sector quan hi ha aquesta mena de problemes.