Aena es nega a publicar els beneficis que li aporta l'aeroport del Prat

El gestor no està obligat a donar el percentatge que representa Barcelona sobre el total de la xarxa

El conseller delegat d'Aena, Jaime García-Legaz.
Paula Solanas
03/05/2018
2 min

BarcelonaEls beneficis que l'aeroport del Prat aporta a la xarxa d'aeroports d'Aena continuaran sent un misteri. El president i conseller delegat del gestor aeroportuari –propietat en un 51% de l'estat espanyol–, Jaime García-Legaz, ha reiterat aquest dijous després d'un col·loqui al Círculo Ecuestre que la companyia no fa públiques les seves dades de beneficis per aeroport, sinó que les presenta de manera consolidada per al conjunt del grup. De fet, encara que sigui una companyia amb la majoria del capital en mans públiques, l'empresa no està obligada per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) a donar aquesta informació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Nosaltres no donem dades de benefici per aeroports perquè tenim una xarxa en la qual tots contribueixen al tràfic i al resultat de la companyia en el conjunt", ha apuntat García-Legaz. Quan la companyia va sortir a borsa el 2015 sí que va haver de notificar els beneficis desglossats; aleshores el Prat aportava al conjunt 339 milions d’euros de guanys abans d’impostos (2014), prop del 52% de la xarxa d'aeroports estatals. Barajas, en canvi, només va aportar 27 milions d'euros al total.

En aquest sentit García-Legaz ha defensat que quan un avió arriba a Barajas o a Barcelona procedent d'un aeroport més petit, la infraestructura més gran també es beneficia de la primera i, per tant, "seria injust atribuir l'ingrés només a l'aeroport gran quan almenys el 50% del benefici prové d'un aeroport petit."

En resposta a una pregunta sobre l'estudi del departament de Territori presentat al setembre, en què s'assegurava que el Prat aporta el 55% del benefici i només rep el 7% de les inversions, el primer directiu de l'operador ha assegurat que no sap d'on surten aquestes xifres, però que les dades les té Aena, "que és la propietària de l'aeroport". "El departament podria informar sobre el de Lleida o la Seu d'Urgell, que són els seus, però dels d'Aena difícilment podran aportar dades", ha afirmat García-Legaz.

A més, s'ha mostrat convençut que aquest estiu no es repetiran al Prat les llargues cues registrades el juliol passat arran de la protesta dels treballadors dels filtres de seguretat d'Eulen després de les millores en els contractes d'aquests serveis. "Hem signat els nous contractes de seguretat i les companyies ja estan en perfectes condicions per prestar aquests serveis", ha dit García-Legaz.

Empreses privades al negoci immobiliari del Prat

El president i conseller delegat d'Aena també ha explicat en declaracions als mitjans que el gestor aeroportuari obrirà el projecte de desenvolupament immobiliari del Prat a companyies privades que hi estigui interessades per tal de crear societats mixtes. D'aquesta manera es convertirien en socis de l'explotació dels terrenys al voltant de l'aeroport, que Aena vol convertir en una ciutat aeroportuària centrada en àmbits com el comerç electrònic o la logística.

García-Legaz ha avançat que els primers concursos per tirar endavant aquest pla es faran públics durant l'últim trimestre del 2018, mentre que cada ús del sòl tindrà un concurs diferent. Però abans Aena ha de decidir a través d'una assessoria quines figures jurídiques es faran servir per crear les societats que desenvoluparan aquest negoci. El pla immobiliari del Prat, que va presentar el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, preveu una inversió de 1.264 milions d'euros en 20 anys.

stats