INFRAESTRUCTURES

Aena diu que "no té sentit" privatitzar el Prat en solitari

El president de l'ens afirma que Barcelona està en mans del "millor gestor del món"

Xavier Alegret
19/11/2013
4 min

BarcelonaEmpresaris i representants d'institucions públiques i privades, l'anomenada societat civil catalana , van poder debatre ahir amb el president d'Aena, José Manuel Vargas, sobre el present i el futur dels aeroports espanyols i sobre la privatització d'Aena, que es durà a terme en els pròxims mesos. Van poder-li preguntar directament què se n'ha fet de la proposta catalana de gestionar l'Aeroport de Barcelona des del territori, amb una privatització individualitzada al marge de la venda d'Aena. I la resposta de Vargas no hauria pogut ser més contundent: ni es pot "trencar" Aena ni té sentit que el Prat vagi en solitari si el pot gestionar "el millor gestor del món".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

No es pot dir que l'actual govern del PP no hagi avisat que el seu projecte per als aeroports és centralista. La ministra de Foment, Ana Pastor, va enterrar el projecte de l'anterior govern, del PSOE, de privatitzar individualment la gestió de l'aeroport del Prat, i per una altra banda fer-ho amb Barajas. A més, va decidir reiniciar la venda d'Aena en bloc. Però ahir, al Barcelona Tribuna, una audiència que havia reclamat la descentralització va voler saber si hi havia algun marge per a l'esperança, si la porta a possibles canvis seguia oberta. Vargas va deixar clar que no, va tancar aquesta porta amb clau i va dir que el millor per a l'aeroport que la societat civil vol gestionar és que ho faci Aena, un ens amb un deute de 12.000 milions i que l'any passat va perdre 68,9 milions d'euros, gairebé el triple que el 2011.

"Bona" relació amb Abertis

L'encarregat de presentar Vargas va ser Francisco Reynés, conseller delegat d'Abertis. Precisament, la companyia catalana d'infraestructures va ser una de les perjudicades pel pas enrere del PP en la descentralització dels aeroports. Abertis estava desenvolupant la seva divisió d'aeroports amb vistes a optar a la privatització del Prat, però el canvi de rumb del govern espanyol va frustrar aquestes opcions i va obligar a variar l'estratègia de la companyia, que ara s'està venent tots els seus aeroports. Tot i així, Reynés va explicar que les relacions d'Abertis amb Aena i amb Vargas eren "bones" i "intenses". De fet, encara són socis en alguns gestors, com al Grupo Aeroportuario del Pacífico -a Mèxic-, i a més Aena s'ha quedat amb l'aeroport de Luton, a Londres, que fins fa poc compartia amb Abertis.

Reynés va afirmar que "ara Abertis està sortint del negoci aeroportuari", però no va fer menció als canvis d'estratègia d'Aena, que han perjudicat l'empresa catalana. I això malgrat que Vargas va defensar que la gestió d'Aena és millor que qualsevol de les alternatives. "Quan es disposa d'un operador global, amb el potencial d'Aena, la companyia que més en sap d'aeroports del món, no sembla gaire raonable que s'hagi de destruir el que hi ha per construir no se sap què", va etzibar. Una duresa argumental que no va trobar resposta.

Vargas no es va quedar aquí i va insinuar que sense Aena al Prat, les empreses catalanes que obren botigues als seus aeroports ho tindrien més difícil: "El que s'ha de fer és participar tots en el desenvolupament d'una companyia que té un potencial enorme, amb tot el que significa per a companyies de Catalunya, com Áreas i Pansfood, que gestionen restaurants, o Mango, que és a moltes de les terminals d'aeroports, de Madrid i internacionals. Hi ha moltes empreses que van darrere del potencial d'Aena. Des d'una perspectiva estrictament empresarial, no tindria gaire sentit el trencament d'Aena".

Rendibilitzar la T1

La voluntat del govern espanyol i d'Aena de separar el Prat és, per tant, nul·la, però el president de l'ens va assegurar que tampoc és possible per qüestions legals, per compromisos adquirits amb els creditors: "El Prat està dins del balanç d'una companyia que està finançada per una sèrie de creditors, i des de la perspectiva legal no és possible pensar en un fraccionament de la companyia. Si es fes, s'estaria trencant la seguretat jurídica dels acords amb els creditors", entre els quals hi ha "bancs de nacionalitat i procedència molt diverses".

És evident que Aena val més amb el Prat que sense, i per tant el necessita per maximitzar els ingressos en la privatització. Però Vargas va deixar entreveure un altre motiu, relacionat amb el fet que Aena va construir la Terminal 1 i la vol rendibilitzar: "La gestió de l'aeroport del Prat està encarregada a una companyia que és la que va trobar al mercat el finançament per a la construcció d'aquestes grans infraestructures", va concloure.

Vargas obre la porta a abaixar tarifes d'aquí 5 anys

Tot i que el govern espanyol va apujar les tarifes aeroportuàries el 2012 i el 2013 i va dissenyar un pla per continuar encarint-les per sobre de la inflació fins al 2018, el president d'Aena va anunciar ahir la intenció d'abaixar-les a mitjà termini, en cinc anys. José Manuel Vargas va assegurar ahir que "mantenint els nivells d'eficiència en la gestió i de racionalització de les inversions, és previsible una congelació i baixada de taxes a Espanya a mitjà termini". El president de l'ens gestor aeroportuari va admetre que primer s'ha d'"absorbir el dèficit de tarifa" aeroportuari. "El mateix efecte de com es calcula la tarifa, d'acord amb la legislació comunitària, portarà a la reducció del dèficit de tarifa i, com a conseqüència, farà que les taxes es mantinguin estables i fins i tot puguin decréixer", va afegir. No obstant, va aclarir que la futura rebaixa de taxes "depèn de més d'una variable", com l'evolució del trànsit.

Vargas va defensar que les bonificacions anunciades fa un mes per a les aerolínies que obrin noves rutes, creixin i facin créixer els aeroports d'Aena "beneficien exactament igual tots els aeroports". Aquest pla ha aixecat suspicàcies a Madrid, on el trànsit ha caigut molt els últims anys, i consideren que les bonificacions són insuficients. Des de la capital espanyola fins i tot han insinuat que beneficien el Prat, ja que l'aeroport barceloní té creixement previst i algunes aerolínies se'n podran beneficiar.

stats