Aena calcularà les compensacions ambientals sobre 27 hectàrees de la Ricarda en lloc de les 47 afectades
El president, Maurici Lucena, urgeix la Generalitat a prendre una decisió sobre l'ampliació en les "pròximes setmanes"
BarcelonaEn cas que l'ampliació de l'aeroport del Prat tiri endavant, les obres afectaran unes 47 hectàrees de l'estany de la Ricarda. Aquest espai, hàbitat d'ocells aquàtics i vegetació autòctona, s'hauria de reconstruir en una altra zona del delta del Llobregat perquè la Comissió Europea hi doni llum verda. Tot i així, el president del gestor aeroportuari, Maurici Lucena, ha admès aquest dimarts en una trobada organitzada pel Fòrum Empresarial del Llobregat que Aena calcularà les compensacions ambientals sobre les 27 hectàrees que es consideren d'interès comunitari i no sobre la superfície total de 47 hectàrees: "Són aquestes les que multiplicarem per deu". Així doncs, Lucena ha confirmat –com va avançar La Vanguardia i va explicar l'ARA– que la seva proposta preliminar planteja compensar l'ampliació amb 280 hectàrees d'espais naturals artificials, de manera que l'estimació es faria sobre aquestes 27 hectàrees.
El directiu també ha reconegut que algunes d'aquestes compensacions es podrien situar en zones que la Generalitat ja preveu protegir a través de les ZEPA (zones d'especial protecció per a les aus). "El govern de la Generalitat ja fa dies que està analitzant la possibilitat d'ampliar la zona protegida i aquesta es pot combinar amb el que proposem nosaltres", ha explicat Lucena.
La directora de l'aeroport del Prat, Sònia Corrochano, ha afegit que la Comissió Europea valorarà sobretot que la proposta compti amb un ampli consens al territori: "Hem fet una primera proposta per no tenir un full en blanc, però hem de buscar on pensem que es restaurarà de la millor manera".
Al pla preliminar d'Aena, una bona part d'aquests nous espais naturals se situarien en una zona de camps del Parc Agrari del Baix Llobregat, al terme municipal de Viladecans, al costat oposat dels terrenys de la Ricarda. En aquest sentit, Corrochano ha assegurat que els seus plans garantiran l'accés a la platja del Prat, perquè s'hauria de modificar la carretera que hi arriba.
Malgrat que ha assegurat que cal "temps per analitzar amb detall tots els vessants", Lucena ha tornat a insistir que la Generalitat s'haurà de posicionar "en les pròximes setmanes" sobre l'ampliació. El seu objectiu és comptar amb la llum verda del Govern abans del 31 de setembre, la data límit perquè el consell de ministres de l'executiu espanyol aprovi el nou document regulador, que entraria en vigor el 2022. "Ens hem de decidir com abans millor".
També ha refermat el compromís d'Aena per blindar l'operativa de pistes segregades, de manera que no augmenti l'impacte acústic que suporten nuclis urbans com Castelldefels i Gavà Mar.
Oposició "total" de la pagesia
El sindicat Unió de Pagesos ha emès aquest dimarts un comunicat per mostrar "el rebuig i la total indignació" amb la proposta d'ampliació del Prat i ha denunciat el "joc brut" al qual s'ha sotmès el sector agrari en les últimes setmanes de debat. La pagesia considera "inacceptable" la proposta de fer servir terrenys del Parc Agrari per a les compensacions i exigeix un seient a la taula institucional convocada pel president de la Generalitat, Pere Aragonès.
"És una zona productiva amb un valor únic al costat d’una gran ciutat i cal destacar-ne el valor en un moment en què les administracions públiques fan discursos sobre alimentació sostenible, circuit curt, producció local i amb Barcelona com a capital mundial de l’alimentació", han criticat des del sindicat.