Aena aplaudeix el canvi de rumb del nou govern d'Illa amb el Prat

Lucena insisteix en el fet que l'ampliació "l'han de dissenyar els tècnics"

El president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena.
2 min

MADRIDEl canvi de Govern a Catalunya no ha passat gens desapercebut entre les files d'Aena, que veu en l'aterratge de Salvador Illa al Palau de la Generalitat una nova finestra per desllorigar l'ampliació de l'aeroport del Prat: "Celebro la valenta reorientació política de la posició del govern de la Generalitat [amb el Prat]", ha dit el president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena, aquest dilluns al vespre en una conferència organitzada a la Fundació La Caixa a Madrid.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un dels primers anuncis que va fer Illa després de ser investit president va ser el desbloqueig de l'ampliació del principal aeroport català, un projecte que va naufragar el 2021. Aleshores, tot i l'acord entre el gestor aeroportuari (el màxim accionista és el govern espanyol), el PSOE i Junts, l'oposició de l'executiu català liderat per ERC, però també la de Sumar i els comuns, socis minoritaris dins el govern espanyol i l’Ajuntament de Barcelona, va tombar el projecte. "[L'ampliació del Prat] És essencial per a Catalunya i l'economia catalana", ha defensat Illa ja com a president.

La posició d'Aena, doncs, no només no ha canviat, sinó que ara la pot expressar còmodament: "Barcelona, Catalunya i Espanya necessiten que l'aeroport s'ampliï per generar prosperitat", ha dit Lucena davant un auditori que ha comptat amb la presència del ministre de Transports, Óscar Puente.

Quina proposta?

El president del gestor aeroportuari, que prové del planter del PSC, ha aprofitat la seva intervenció per insistir en el fet que la proposta d'ampliació del Prat que acabi veient la llum "l'han de dissenyar els tècnics" i ha reconegut la seva "complexitat", també "en l'àmbit mediambiental". El cert és que, més enllà del rebuig d'una part de l'arc polític, l'ampliació del Prat ha estat en el punt de mira de moltes organitzacions socials i ecologistes pel seu impacte, en particular sobre el delta del Llobregat i la llacuna de la Ricarda.

"He descobert que a la meva terra [Catalunya] existeixen en l'actualitat uns autèntics homes del Renaixement italià que sense formació aeronàutica han renyat des dels mitjans de comunicació de Catalunya els enginyers d'Aena sobre com ha de fer-se un projecte tan complex [com l'ampliació]", ha ironitzat Lucena. La comissió tècnica que estudia les opcions per ampliar el Prat té diferents propostes damunt la taula. Illa va dir a principis de setembre que confiava que "en tres o quatre mesos els tècnics" es pronunciarien.

Els aeroports de l'Estat no han deixat de rebre passatgers els últims mesos, sobretot internacionals, coincidint amb l'eufòria turística. "Els aeroports espanyols [...] compten amb capacitat suficient per acomodar la demanda de vols a curt i mitjà termini", ha dit Lucena, que ha recordat que ja s'han posat en marxa projectes per ampliar diverses infraestructures que estan pròximes a assolir el seu màxim de capacitat. Però aquesta realitat, ha apuntat, compta amb "la lamentable excepció de Barcelona".

stats