AVIACIÓ

Adéu a l’era dels pilots d’avió de classe alta

La primera contractació d’Iberia en 11 anys equipara per baix els sous

La creació de la filial de baix cost ja ha suposat diverses vagues de pilots a Iberia.
Dani Sánchez Ugart
07/06/2015
2 min

BarcelonaHa sigut una constant en aquesta crisi. Els salaris s’han rebaixat de manera notable en la majoria de sectors i, en moltes empreses, han conviscut dues escales salarials: els contractats abans de la crisi, que conservaven condicions laborals del passat, i els nous contractats, amb sous postcrisi, molt més baixos. Iberia ha anunciat aquesta setmana que contractarà per primer cop en 11 anys pilots a un terç del sou dels anteriors, un pas més en aquesta direcció. Però no un pas qualsevol. Afecta un col·lectiu que havia tingut condicions de treball especialment avantatjoses -amb sous anuals que podien ascendir a 300.000 euros- i que ara baixa, de cop, a la classe mitjana: Iberia pagarà a les noves incorporacions entre 35.000 i 40.000 euros, lluny dels 120.000-130.000 euros que cobren ara els pilots en la mateixa posició.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La mesura té efecte a tot el sector, ja que ha equiparat per baix els rangs salarials i ha eliminat diferències retributives entre els pilots d’aerolínies de bandera i els de les de baix cost. Són “preus de mercat”, va dir el president d’Iberia, Luis Gallego, aquesta setmana des de Cuba -on l’aerolínia ha estrenat una ruta, després de suprimir-la el 2013 pels problemes de rendibilitat-. En efecte, ho són, però “estan en la línia dels de Vueling, Ryanair o els de Germanwings [totes aerolínies de baix cost]”, explica un portaveu del comitè d’empresa d’Iberia.

El canvi radical en l’aviació ha eliminat les diferències retributives entre companyies d’un tipus i un altre. Gairebé sense excepció, les aerolínies de bandera han hagut de fer front a la competència ferotge de les de baix cost i van entrar en pèrdues a partir del 2006 i encara més amb l’esclat posterior de la crisi. S’han fet ajustos de plantilla i s’han renegociat convenis -Iberia ho va fer l’any passat-, amb retallades de sous dràstiques com les que ara faran possible incorporar 120 nous pilots. “Lufthansa també ho ha fet”, explica el portaveu sindical. I la pressió continuarà perquè la majoria d’aerolínies han apostat per crear o comprar filials de baix cost que refermen aquesta nova realitat al sector.

“Als anys 80 i 90 ser comandant d’aviació era molt interessant econòmicament, però ara ha perdut gran part de l’interès”, afirma l’expert en aviació del despatx d’advocats Fornesa Sergi Giménez. “Però en el context actual tots hem perdut poder adquisitiu, no és una circumstància anòmala”, afegeix. De fet, és tan poc anòmala que tant els experts com els sindicats denominen aquest nivell de sous, a anys llum dels que es pagaven abans, “la nova normalitat”.

Doble escala salarial

En el cas d’Iberia i les altres aerolínies de bandera, les retallades de sous han creat dues classes de pilots, amb uns cobrant una tercera part que els altres. La doble escala salarial, que ja s’ha vist en altres sectors, és especialment acusada a l’aeronàutica, i pot generar conflictivitat laboral.

Els salaris per a les noves incorporacions els van pactar pilots amb sous dels d’abans, que només van acceptar una retallada del seu sou del 14%. “És un tema controvertit”, admet l’advocada laboralista del despatx Jausàs Emma Vicente. “L’única diferència entre els uns i els altres és l’antiguitat, però, si s’ha acordat, no hi ha gaire a fer”, afegeix. Quan es jubilin els actuals afortunats, doncs, s’haurà acabat l’era del pilot de classe alta.

stats