Acord entre la Fórmula 1 i la Generalitat per celebrar el Gran Premi a Montmeló fins al 2026
El Govern presentarà l'any vinent un pla estratègic per fer del Circuit un pol d'"innovació industrial i mobilitat verda”
La Generalitat ha arribat a un acord amb l’empresa organitzadora de la Fórmula 1 per continuar celebrant al circuit de Montmeló el campionat més important d’automòbils fins al 2026. D’aquesta manera, el Govern aconsegueix signar un acord a llarg termini amb la competició (i no una pròrroga anual, com havia passat els últims exercicis). Tot i que l’import per garantir la celebració d’aquests grans premis no s’ha fet públic, en els últims anys el preu ha sigut de 25 milions de dòlars anuals (més de 22 milions d’euros, al canvi actual) i així seguirà sent almenys fins al 2022, tal com consta als pressupostos de la Generalitat.
El Govern sempre avala aquest import per garantir que la Fórmula 1 cobrarà almenys aquests 25 milions de dòlars en cas que el Circuit no tingui prou ingressos per pagar la factura, com ha passat ininterrompudament des del 2009. Les pèrdues acumulades des de llavors superen els 70 milions d’euros i el Govern hi ha d’anar injectant diners periòdicament per evitar-ne la desaparició. L’any passat l'executiu es va veure obligat a posar-hi 19 milions.
La Generalitat també ha acordat la pròrroga del contracte per celebrar-hi la competició de MotoGP (igualment fins al 2026). Tot i això, aquesta competició és més autosostenible que la Fórmula 1, perquè no costa tants diners atreure-la i això permet que amb la venda d’entrades es pugui cobrir una bona part dels costos que té.
Nou pla contra les pèrdues reiterades
Les pèrdues reiterades de la instal·lació han propiciat que, des de fa anys, el Govern hagi dit i repetit que calia implantar-hi un nou pla estratègic que n’assegurés la viabilitat econòmica de manera autònoma, sense dependre del suport financer de la Generalitat. Ara bé, aquest pla estratègic no ha acabat d’arribar mai. El nou equip del departament d’Empresa en prepara un que espera poder presentar a mitjans de l’any vinent.
"Fins ara el circuit ha estat una infraestructura basada en la benzina i ara es vol convertir-lo en un pol que vagi més enllà de les activitats esportives i estigui vinculat a la sostenibilitat, la mobilitat verda i la innovació industrial", explica una portaveu d’Empresa.
El circuit està presidit pel conseller d’Empresa, que actualment és Roger Torrent, després de la sobtada sortida de Maria Teixidor el setembre del 2020, quan només feia dos mesos que ocupava el càrrec. No és clar si Torrent optarà per continuar al capdavant de l'empresa o si acabarà nomenant un professional del sector perquè sigui qui la gestioni.