Abertis prorroga fins al març la negociació per tornar a Itàlia
Fonts d’Abertis atribueixen el retard a la complexitat de les negociacions i la companyia confia que podrà tancar l’operació
El retorn d’Abertis a les autopistes d’Itàlia es fa esperar. La companyia va arribar a un acord per a la negociació exclusiva de la compra d’A4 Holding, que explota l’autopista Serenissima entre Brescia i Pàdua. La data límit per tancar l’operació era el 31 de desembre, però no es va arribar a un acord. Això sí, la companyia que presideix Salvador Alemany va aconseguir una pròrroga de tres mesos -fins al març- per seguir negociant. La compra d’A4 Holding seria el retorn d’Abertis al mercat italià, d’on va sortir el gener del 2011, quan el grup d’infraestructures es va desprendre del 6,68% de la concessionària Atlantia per 626 milions.
L’escull en la negociació per comprar A4 Holding és en l’aprovació d’una ampliació de la via que suposarà una inversió d’uns 1.200 milions d’euros a canvi de l’allargament de l’explotació deu anys més. Aquest perllongament de l’autopista suposa la construcció d’un túnel de 13 quilòmetres entre Venècia i Trento, i requereix l’autorització de la Cipe, l’autoritat que té les competències sobre les vies de peatge a l’estat transalpí. L’allargament de la via disposa, no obstant això, de finançament de la Unió Europea. Els accionistes principals d’A4 Holding són el banc Intesa Sanpaolo, que en controla el 51%, a més del grup Astaldi i la família Tabacchi. Fonts d’Abertis han indicat a l’ARA que el retard es deu a la complexitat de les negociacions, però la companyia confia que podrà tancar l’operació.
600 milions de cost
L’autopista italiana està valorada en uns 1.200 milions d’euros més 800 milions de deute, i el preu de l’adquisició se situaria cap als 600 milions d’euros, segons va comunicar Abertis a la Comissió Nacional del Mercat de Valors a l’agost.
La compra d’A4 Holding, que explota les autopistes A-4 (de Brescia a Pàdua, amb una longitud de 146 quilòmetres) i A-31 (entre Vicenza i Piovene Rocchette, que arribarà als 142 quilòmetres si s’amplia), forma part de l’estratègia d’Abertis de centrar-se en el negoci internacional d’autopistes després d’haver-se venut el negoci d’aeroports i de segregar les filials d’aparcaments (Saba) i telecomunicacions (Cellnex). Les dues concessions s’allargaran fins al 2026, malgrat que les obres a l’A-31 poden ampliar els permisos fins al 2046.