Abertis compra el 60% d'OHL Brasil i haurà de llançar una opa per a la resta
Amb l'operació, OHL es converteix en el tercer màxim accionista d'Abertis amb un 15,2% del capital
MadridAbertis i el fons d'inversió Brookfield han executat la compra del 60% d'OHL Brasil en adquirir Partícips del Brasil de mans del grup OHL, però hauran llançar en el termini d'un mes una opa pel 40% restant. El conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, ha explicat que el contracte rubricat dimarts suposa que el grup d'infraestructures (amb un 51%) i Brookfield (49%) hauran de realitzar una oferta pel 40% restant d'OHL Brasil, una participació que van valorar en 950 milions d'euros a preu de mercat.
L'operació s'ha executat un cop aconseguides les autoritzacions administratives i financeres, si bé la Comissió de Valors Mobiliaris −l'autoritat de la borsària brasilera− obliga Abertis i Brookfield a presentar una opa per als accionistes del 40% restant d'OHL Brasil amb unes "condicions equivalents a les acceptades per OHL". El 40% d'OHL Brasil està valorat a preu de mercat en 950 milions d'euros, si bé l'equació de bescanvi es fixarà el dia que s'aprovi el fullet de l'opa, de manera que es pagarà en efectiu una tercera part del seu valor i, la resta, en accions d'Abertis, que tindran restringida la seva transmissió durant un any.
L'opa, que es formularà exactament en les mateixes condicions de la que es va tancar dimarts, té un caràcter merament "tècnic" i no busca captar l'interès d'uns inversors que no veuran cap prima sobre els preus actuals, rebran una combinació d'accions d'Abertis (dos terços) i efectiu (un terç) i, a més, assumiran un compromís de mantenir les accions en cartera almenys durant dotze mesos. "Ens encantaria que el màxim nombre d'inversors no acudeixi a l'opa", ha reconegut en una trobada amb periodistes el director financer d'Abertis, José Aljaro, per afegir que la intenció del grup era mantenir la fins avui filial d'OHL al Brasil com a companyia cotitzada.
De fet, Abertis, que ha gastat un 10% d'autocartera a finançar el desembarcament al Brasil, no té intenció d'emetre accions noves i, per complir amb el requisit legal de comptar amb les accions que necessitaria per a un hipotètic canvi, es planteja prendre'n de prestades d'algun dels seus accionistes rellevants (La Caixa o CVC).
L'operació signada dimarts s'ha dut a terme en dues fases, ja que primer Abertis va adquirir Partícips del Brasil i va lliurar a OHL un 10% de les seves accions que tenia en autocartera i 11 milions d'euros, alhora que va assumir un passiu de la societat brasilera per valor de 504 milions d'euros. En la segona fase, Abertis va transferir a Brookfield el 49% de Partícips i dels passius associats a aquesta participació, i va rebre del fons 362 milions i un 0,8% del seu propi capital.
Amb l'operació, OHL es converteix en el tercer màxim accionista d'Abertis, amb un 15,2% del capital, per darrere de La Caixa (26,5%) i de CVC (15,5%).
A més, en el marc d'aquesta operació, Abertis ha tancat la compra dels actius concessionals que OHL té a Xile per 204 milions d'euros que confia tancar, subjecta només a aprovacions regulatòries, abans que finalitzi l'any.
Reynés ha explicat que les dues operacions, amb nou concessions al Brasil amb 3.226 quilòmetres i tres autopistes a Xile amb 480 quilòmetres sota gestió, es realitzen sense càrrec a l'accionista i sense efecte sobre la valoració d'una companyia que considera prioritari el "grau d'inversió".
Els actius d'OHL al Brasil aportaran al voltant de 900 milions d'euros en ingressos i 470 milions en ebitda, mentre que els actius de Xile sumaran uns 100 milions d'euros en facturació i 65 milions d'euros en ebitda a partir del 2013.
Malgrat l'augment inicial del deute aparellat a les operacions per l'assumpció dels pagaments pendents i les inversions futures, Reynés ha dit que a finals del 2013 el deute net es mantindria en nivells similars als registrats el 2009, al voltant dels 14.500 milions d'euros, equivalents a 4,7 vegades l'ebitda de 3.100 milions previst.