Abertis llança una oferta per una autopista d’accés a Chicago
La companyia participada per La Caixa ha presentat una oferta per quedar-se amb la Chicago Skyway, una autopista de peatge de 12,5 quilòmetres a l’entrada de la ciutat nord-americana
BarcelonaNou intent d’Abertis per entrar al mercat dels Estats Units. La companyia participada per La Caixa ha presentat una oferta per quedar-se amb la Chicago Skyway, una autopista de peatge a l’entrada de la ciutat nord-americana, segons han confirmat fonts de la concessionària. El preu ofert es manté en secret. Si Abertis aconsegueix aquesta autopista complirà tres dels seus grans objectius: allargar la vida mitjana de les seves concessions, posar per fi un peu al mercat dels Estats Units i donar sortida a una part dels recursos obtinguts quan va treure a borsa aquest any la seva filial de telecomunicacions, ara anomenada Cellnex.
La Chicago Skyway és una autopista de 12,5 quilòmetres que destaca pel pont que travessa el riu Calumet, de 750 metres. L’any passat va tenir un trànsit mitjà de més de 41.300 vehicles diaris, va facturar 62 milions d’euros i va obtenir un benefici brut de 54 milions. Actualment és propietat de Ferrovial (55%) i el fons australià Macquarie (45%). De fet, la seva adjudicació, fa poc més de 10 anys, va ser el primer desembarcament de la companyia de la família Del Pino als Estats Units. Però ara Ferrovial ha posat el cartell d’“en venda”, dins de la seva política de rotació d’actius. El 2014 els actuals concessionaris van pagar 1.800 milions de dòlars.
Allargar la vida mitjana
Per a Abertis aconseguir aquesta concessió és interessant per allargar la vida mitjana de les seves autopistes, ja que quan els socis actuals se la van quedar el període era de 99 anys i, per tant, comprar-la ara vol dir que encara li queda una vida de més de 88 anys. Tot i que les ofertes són tancades, el preu d’adjudicació podria ser ara més elevat. Les últimes adjudicacions als Estats Units han mostrat una millora de preus important. Així va passar amb l’autopista Indiana Toll Road, per la qual el fons d’inversió IFM va pagar 5.700 milions de dòlars aquest mateix any. De fet, sembla que els fons d’inversió, entre els quals hi ha alguns canadencs, podrien ser els principals competidors d’Abertis en la licitació per la Chicago Skyway. Segons Abertis, l’oferta que s’ha fet busca l’equilibri per no comprometre la rendibilitat futura de l’autopista. En cas de no adjudicar-se-la, Abertis assegura que continuaran fent intents als EUA. “Si no hi entrem aquesta vegada ho farem en una altra ocasió”, diuen fonts de la companyia.
A més, Abertis té calaix per invertir. La sortida a borsa de Cellnex va reportar una entrada a la caixa de més de 2.000 milions. Per allargar la vida de les concessions, Abertis també negocia invertir en les autopistes d’alguns dels països on és present -a França ja ho ha aconseguit- i té un acord de negociació en exclusiva per adquirir A4Holding, a Itàlia, per 600 milions d’euros.