Abertis negocia la compra de sis autopistes i té 4.000 milions per invertir

Bat el rècord històric de beneficis amb 1.880 milions d'euros i es converteix en la cotitzada catalana amb més bons resultats

INTERNACIONALITZACIÓ 
 Els Estats Units són un objectiu prioritari per a la internacionalització del negoci  que persegueix Abertis. L’empresa ja té preparat el finançament de l’oportunitat apareguda a Indiana, per a la qual també ha pactat amb un soci canadenc.
Xavier Grau
10/02/2016
3 min

MadridAbertis, després de la sortida a borsa de Cellnex –la filial de telecomunicacions– i la venda del negoci d'aeroports, centra el seu negoci en les concessions d'autopistes. Però un dels principals problemes és que els terminis de venciment de les concessions s'apropa –Aumar acaba el 2019 i Acesa, el 2021– i, per tant, cal adquirir nous actius per continuar amb el negoci.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per això, la companyia ha anat fent caixa i disposa de 4.000 milions d'euros per a noves inversions. La companyia està negociant la compra de tres noves concessions a Europa entre les quals, A4 Holding a Itàlia– i tres més a Amèrica, segons ha explicat aquest dimecres el vicepresident i conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, i el director financer, José Aljaro.

Cap de les negociacions a Amèrica és d'autopistes als Estats Units, on la companyia ha fet dos intents, a Chicago i Indiana, que han estat fallits, segons ha explicat Aljaro. A més dels Estats Units, Abertis també va optar el 2014 a una concessió a Austràlia, que tampoc va fructificar.

Els responsables de la companyia atribueixen aquests fracassos a la forta competència dels fons d'inversió en un moment de gran liquiditat al mercat i tipus d'interès baixos, per la qual cosa fan ofertes per les autopistes que surten a concurs públic difícilment assumibles per a una companyia gestora d'infraestructures com és Abertis.

Per això, segons ha reconegut Francisco Reynés, han canviat la seva estratègia d'expansió. Sense renunciar a anar a concursos públics, ara les inversions se centren més en la identificació d'oportunitats d'inversió i a encetar negociacions bilaterals. Segons Reynés, els fons d'inversió poden sacrificar rendibilitat a curt termini per aconseguir els projectes que surten a concurs, però en un futur farà falta un soci industrial, com és Abertis, per explotar les infraestructures.

Reynés ha destacat també que gràcies a les inversions que s'han anat fent, l'última, la compra de l'Autopista Central de Xile, s'ha pogut mantenir la vida de la companyia en termes de resultat brut d'explotació –ebitda– fins d'aquí a 19 anys, el mateix termini que hi havia el 2015.

Provisió per a l'AP7

D'altra banda, Abertis ha fet provisió de 860 milions per les diferències que té amb el ministeri de Foment sobre l'AP7. Aquesta dotació respon a la reclamació que fa Abertis a Fomento per les diferències d'ingressos dels tràfics reals sobre els estimats.

Els responsables de la companyia s'han mostrat satisfets pels resultats del 2015 i, sobretot, perquè el trànsit de vehicles a les autopistes augmenta a tots els països on és present, excepte el Brasil. Les previsions per al 2016 també preveuen increments del trànsit, sobretot a Espanya, del 4%; a Xile, del 3,5%; a l'Argentina, de l'1,8%, i a França, del 1,5%, mentre que a Puerto Rico l'evolució es preveu plana, i al Brasil serà el pitjor mercat, amb una caiguda del 2,5%.

2015: Rècord històric de beneficis

Abertis va tancar el 2015 com el millor exercici de la seva història en beneficis. Tant, que s'ha convertit en la cotitzada catalana que més va guanyar, superant a Gas Natural, CaixaBank i el Banc Sabadell. El benefici històric d'Abertis el 2015 va pujar a 1.880 milions d'euros l'any 2015, un 187% més que l'exercici anterior. Resultats que es deuen en bona mesura a "l'exitosa sortida a borsa de Cellnex, per sobre de les expectatives", que va suposar unes plusvàlues de 2.666 milions d'euros.

En termes comparables, sense tenir en compte l'efecte de la sortida a borsa de Cellnex, Abertis va millorar un 5% els ingressos, un 5% l'ebitda i un 7% els beneficis. I per a l'any 2016 les perspectives són mantenir la rendibilitat gràcies als augments dels trànsits i, sobretot, a l'increment del perímetre del negoci a Xile, on aquest gener va comprar el 100% d'Autopista Central, i a França, on el grup s'ha compromès a invertir en la seva cartera ja existent a canvi d'allargar la vida de les concessions de la filial Sanef. De fet, en proporcions, el negoci que va aportar més beneficis a la companyia el 2015 va ser a França, amb un volum de més de 24.000 milions d'euros. Tot i això, els mercats on més va progressar van ser Xile i Espanya, amb més de 19.200 milions cadascun i amb un creixement del 8 i del 6%, respectivament, i en comparació amb l'any anterior.

Respecte a la situació política a Catalunya i Espanya, el conseller delegat d'Abertis ha indicat que cap nou govern "es tirarà un tret al peu" posant en perill la millora de l'economia. Reynés, sobre la situació política, ha dit que la companyia "no ha notat cap moviment a Espanya ni a Catalunya que ens faci estar preocupats".

stats