INFRAESTRUCTURES

Abertis inverteix 950 milions per créixer a Xile

Aconsegueix el 100% de l’autopista amb més trànsit del país, que ja és el tercer mercat de l’empresa

L’Autopista Central és la millor opció per travessar de nord a sud la zona de la capital, Santiago, i té un sistema tecnològic de peatge que facilita el trànsit.
Xavier Grau
22/01/2016
3 min

BarcelonaAbertis té el calaix ple després de d’haver tret a borsa la filial de telecomunicacions Cellnex, i ara es vol centrar en el negoci de les autopistes amb dos eixos clau: la internacionalització i l’allargament mitjà del termini de les concessions. Ahir va fer un nou pas en aquesta estratègia anunciant la compra del 50% que no tenia de l’Autopista Central de Xile, la de més trànsit en aquell país, per 948 milions d’euros. Amb aquesta operació, Xile passa a ser el tercer mercat en importància d’Abertis, per darrere de França i Espanya, i avança el Brasil.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’operació ha permès a la companyia que presideix Salvador Alemany estendre el venciment mitjà de les concessions al mercat xilè fins al 2027. Després de l’operació, Abertis obtindrà un 36% del seu ebitda (benefici abans d’impostos i interessos) a França, un 34% a Espanya i un 11% a Xile, mentre que el negoci del Brasil perd pes relatiu, ja que passa de l’11% al 10%. L’aposta xilena forma part de l’estratègia d’internacionalització d’Abertis, que ja ha fet alguns intents, sense èxit, als Estats Units i Austràlia, i està negociant el seu retorn al mercat italià.

Abertis ha comprat el 50% de l’Autopista Central a qui fins ara era el seu soci, el fons canadenc Alberta Investment Management Corporation (AIMCo). Aquesta autopista és una concessió de 61 quilòmetres que venç el 2031. És la via amb la intensitat mitjana de trànsit més alta de Xile -de 81.037 vehicles a 30 de setembre del 2015- i és la millor alternativa per travessar la zona de la capital, Santiago, de nord a sud.

L’autopista té un sistema automàtic de pagament, conegut com a tecnologia open road tolling, que facilita el flux lliure del trànsit.

Impacte en els comptes

L’adquisició del 100% d’aquesta autopista permetrà a Abertis consolidar tots els seus resultats en els comptes de la matriu. Això tindrà un impacte d’uns 220 milions d’euros més en els ingressos d’Abertis i d’uns 100 milions més en el seu ebitda. Això sí, també aportarà 400 milions d’euros més al deute de la companyia catalana.

Abertis ha fet l’adquisició a través d’Inversora de Infraestructuras, una filial al 100% de la companyia catalana. Amb aquesta adquisició la divisió xilena d’Abertis dobla la seva mida. Actualment Abertis té el 100% de sis autopistes xilenes (Rutas, Los Andes, Autopista del Sol, Elqui, Autopista Los Libertadores i Autopista Central), que sumen en total 772 quilòmetres, en concessions que tenen el seu venciment entre el 2019 i el 2031.

La companyia confia que la seva aposta per Xile li permetrà obtenir economies d’escala, reforçarà la seva posició financera i li oferirà l’oportunitat de negociar “potencials programes d’inversió a canvi d’extensions” de les concessions. Abertis també va destacar que Xile és el país amb el PIB per càpita més elevat de la regió i té un marc regulatori i legal clar i consolidat “que el converteix en un dels mercats de concessions més atractius del món”.

Everis ja té el 100% de Serviabertis

Everis va comunicar ahir que ha culminat la compra del 100% del capital de Serviabertis, exfilial de serveis d’Abertis, després de comprar a aquest grup de concessions el 49% del capital de la firma que encara no controlava. L’empresa del grup NTT DATA ja va adquirir fa un any el 51% de Serviabertis (amb el compromís d’arribar al 100%), la firma en la qual Abertis va agrupar el personal que presta serveis de manteniment i assistència a les seves oficines i instal·lacions, i als seus equips i sistemes, i que està format per 60 professionals.

stats